Je eigen elevator pitch maken?

door
25 maart 2014
Leestijd: 3 minuten

Met een elevator pitch breng je aan anderen over wat je doet en waarom je dat doet. Om mensen nieuwsgierig te maken, te interesseren voor jouw bedrijf, product of dienst of om jezelf daadkrachtig te presenteren bij investeerders.

Daarnaast zien wij de elevator pitch ook als één van de hoofdingrediënten van je totale propositie. En een goede elevator pitch verzin je niet 1-2-3, maar met dit blogbericht willen we je op weg helpen om tot jouw eigen succesvolle elevator pitch te komen!

Afbeeldingsresultaat voor elevator pitchAfbeeldingsresultaat voor elevator pitch

Wat is een elevator pitch?

De definitie van een elevator pitch volgens Wikipedia:

A short summary used to quickly and simply define a product, service, or organization and its value proposition.The name “elevator pitch” reflects the idea that it should be possible to deliver the summary in the time span of an elevator ride, or approximately thirty seconds to two minutes.

Oftewel, dit zijn de belangrijkste kenmerken van een elevator pitch:

  • een korte beschrijving van je bedrijf, product of dienst
  • begrijpbaar voor zowel een 12- als 65-jarige
  • geeft antwoord op wat je doet en voor wie je dat doet
  • geeft inzicht in hoe je waarde, voordeel en kwaliteit levert aan je klanten

Waarvoor heb je een elevator pitch?

Een elevator pitch heb je niet alleen maar voor ‘verkoopgesprekken’. Denk bijvoorbeeld ook aan:

  • Kennismakingen
  • Netwerkbijeenkomsten
  • Sollicitatiegesprekken
  • Website (homepage)
  • Profielen op sociale netwerken
  • Offertes
  • Investeringsrondes
  • Telefoongesprekken

 

Hoe maak ik mijn elevator pitch?

Om te komen tot jouw eigen elevator pitch dien je allereerst een antwoord te vormen op onderstaande 5 kernpunten van de elevator pitch:

1. Wie helpen wij met ons bedrijf, product of dienst?

  • voor wie is jouw dienst of product bedoeld?

2. Het probleem waar we een oplossing voor bieden

  • het probleem waar jouw klant een oplossing voor zoekt

3. De oplossing die we daarvoor hebben

  • jouw dienst of jouw product

4. De opbrengst van onze oplossing

  • de meerwaarde van jouw product voor jouw klant

5. Waarom doen we wat we doen?

  • de reden waarom je doet wat je doet

 

Tips bij het maken van je eigen elevator pitch

  • Vorm een antwoord op de voorgaande 5 kernpunten en schrijf deze op
  • Probeer een samenhangend verhaal te maken van deze antwoorden
  • Bedenk voor wie je je elevator pitch schrijft en met welk doel. Sluit het verhaal wat je tot nu toe hebt hierbij aan?
  • Denk na over of en hoe je je verhaal kunt aanpassen aan de situatie van de ontvanger. Inspelen op actualiteiten, behoeften of ervaringen maken je verhaal niet alleen krachtiger maar ook geloofwaardiger.
  • Spreek je over Unique Selling Points of Unique Buying Reasons?
  • Tot slot: denk na over waar je trots op bent en waar je regelmatig complimenten voor krijgt. Heb je dit verwerkt in je verhaal?

 

Twee voorbeelden van een elevator pitch

Je elevator pitch kun je op diverse manieren vormgeven. Onderstaand vind je twee voorbeelden vanuit twee verschillende invalshoeken: inside-out vertelt je verhaal vanuit jezelf of je bedrijf gezien. De outside-in versie is gericht op de mogelijke situatie van de ontvanger.

Inside-out versie: 73 woorden

Juist is een digitaal marketingbureau en wij adviseren MKB bedrijven (wie) op het gebied van hun digitale strategie (probleem). We bedenken, bouwen websites, webshops en applicaties en weten hoe een verantwoorde inzet van digitale marketing (oplossing) leidt tot meetbaar rendement: meer omzet, lagere kosten of een hogere klanttevredenheid (opbrengst) Ik ben met Juist gestart omdat ik mijn opgedane kennis en ervaring in wil zetten om bedrijven te laten ervaren dat digitale middelen ‘werken’ (waarom).

Outside-in versie: 91 woorden

Vanuit mijn marketingbureau Juist zie ik dat veel MKB’ers (wie) moeite hebben met een succesvolle integratie tussen on- en offline marketing (probleem). Achterstand in kennis en ervaring speelt hierin een grote rol. In hoeverre herkent u dat ook binnen ‘Bedrijf XYZ’? Met Juist help ik MKB’ers om meer rendement te behalen (opbrengst) uit hun (digitale)marketingactiviteiten door een bewezen aanpak (oplossing). Er zijn in Nederland veel bureau’s die deze dienstverlening aanbieden, het feit dat we gestart zijn met Juist doordat we zelf succesvol websites exploiteren versterkt het geloof in onze aanpak (waarom).

 

Succes met het maken van jouw elevator pitch! Vragen, tips of opmerkingen? Reageer dan op dit bericht.

0 Reacties

Geef een reactie