Is het nieuwe tijdperk van SEO aangebroken?

door
8 februari 2016
Leestijd: 5 minuten

computer evolution

Zoals het een goede marketeer betaamt maken we ons nieuwe technieken eigen en zorgen we ervoor dat we zoveel mogelijk invloed uit kunnen oefenen op instrumenten zoals SEO. Maar hoe lang houden we dit nog vol? Wat gaat er de komende jaren veranderen?

Volgens experts breekt er een nieuw tijdperk van zoeken aan. Een tijdperk waarin we nauw verbonden zijn met geavanceerde (zoek)patronen waarin mobile, social en voice een belangrijke rol spelen. En deze ontwikkelingen zijn niet zoals voorheen te integreren binnen je bestaande SEO-strategie, maar werpen een geheel nieuw licht op SEO.

SEO heeft tot vandaag de dag altijd gedraaid rondom zoeken met een zoekmachine zoals Google binnen een browser. Maar in hoeverre blijft dit zo? Het is aannemelijk dat de toekomst van zoeken en dus van SEO vorm gaat krijgen buiten de browser. En dat speelveld is nog grotendeels onontgonnen en de spelregels moeten nog definitief worden bepaald…

Vanuit dat perspectief zijn er drie drijvende krachten te benoemen die de wereld van SEO waarschijnlijk drastisch gaan veranderen:

1. Mobile Search

Je hoort het overal: we hebben ‘mobiel’ internet en ‘desktop’ internet. Maar is het niet zo dat het internet mobiel is? Alles draait vandaag de dag om mobiel, en een gemiddelde gebruiker maakt geen onderscheid in wat voor type internet op welk moment wordt gebruikt.

Benedict Evans (check ook zijn Twitter) verwoordde dit treffend door te stellen dat we het hebben over ‘kleurentelevisie’ in tegenstelling tot ‘zwart-wit televisie’. Het is een ontwikkeling die niet meer is terug te draaien. Oftewel: mobiel is het internet.

Volgens onderzoek van Forrester is het zo dat we 85% van alle tijd die we besteden aan smartphones, besteden aan apps. En dat ook nog eens aan maar 5 apps. Dit wetende, dat het gebruik van internet op mobiel toeneemt en deze activiteiten voornamelijk plaatsvinden in apps, wat kan dit dan betekenen voor zoeken in zoekmachines?

“We spend 84% of our time using just five mobile applications”

Bron: Forrester

Het zoeken op desktop is over zijn hoogtepunt heen, daarnaast is het zo dat je vanuit een desktopbrowser nog niet altijd even eenvoudig kunt zoeken naar en/of in apps. De App stores van zowel Apple als Google zijn namelijk nog steeds de belangrijkste tools om nieuwe apps te vinden.

Het is onvermijdelijk dat het zoeken naar apps en content binnen apps sterk verbeterd gaat worden. Google maakte het web doorzoekbaar door niet in een hiërarchische mappenstructuur te denken maar een structuur waarbij een ‘algoritme‘ ,gebaseerd op diverse variabelen, zorgt voor een verfijnde en gepersonaliseerde weergave van zoekresultaten.

Eén van de betere zoekfuncties op een smartphone is bijv. de spotlight-zoekfunctie. Vaak wordt deze gebruikt om snel iets te zoeken of recente acties op te starten, echter kan deze functie ook zoeken binnen apps, webresultaten en gegevens op je smartphone. Ook hier geldt dat de optimalisatie hiervan eigen spelregels kent, de vraag is hoe hier op ingespeeld kan worden omdat ze niet hetzelfde zijn als bij Google.

Evans vergelijkt het zoeken op mobiel en in apps met zoals we zochten in Yahoo eind jaren 90. SEO voor apps en content is nog niet zover dat het gedrag (incl. historie, locatie en andere aanwezige data) van gebruikers meet om op basis daarvan resultaten te tonen. Zodra dit tot de mogelijkheden behoort, zal dit een totaal nieuw speelveld met zich meebrengen.

2. Social Search

facebook zoeken

Het afgelopen jaar zijn er stiekem veel wijzigingen doorgevoerd op Facebook, Twitter en Snapchat. Er zijn namelijk veel nieuwe functies uitgebracht, die op zichzelf wellicht niet zo bijzonder zijn maar over het totaal gezien geeft het een goed inzicht in waar de prioriteit van sociale netwerken de komende jaren gelegen is.

“Wist je dat je vandaag de dag op Facebook net zo eenvoudig kunt zoeken naar content als naar personen?”

Je kunt tegenwoordig op Facebook net zo eenvoudig zoeken naar content als naar personen. Dagelijks worden er ruim 1,5 miljoen zoekopdrachten uitgevoerd. Dit is niets vergeleken met 3,5 miljard zoekopdrachten die Google dagelijks genereert, maar het is een feit dat zoeken naar content op sociale netwerken aan het toenemen is.

Waarom neemt dit toe? Dát is interessant om te weten. Allereerst omdat een sociaal netwerk verbindingen kan leggen met data afkomstig van jou en activiteiten in jouw sociale netwerk. En het optimaliseren hiervan is wederom een compleet ander verhaal dan het optimaliseren van zoekresultaten binnen Google.

Een tweede reden heeft ermee te maken dat sociale netwerken zoveel mogelijk in het werk stellen om jou als gebruiker binnen de app te houden. Voorheen diende het netwerk als een doorgeefluik naar websites van bedrijven. Echter hebben sociale netwerken steeds meer functies ontworpen die erop zijn gericht om gebruikers niet meer door te verwijzen. Facebook introduceerde artikelen die je enkel volledig in de Facebook app kunt zien. Daarnaast worden video’s geupload op Facebook middels autoplay direct getoond, en moet je voor YouTube video’s doorklikken…

En sinds kort is zelfs Twitter aan het overwegen om van het maximaal aantal karakters af te stappen. Ook hier geldt dat Twitter ervoor wil zorgen dat je binnen de omgeving van Twitter blijft. Deze trend is bij Google al langer zichtbaar, daar waar Google je vroeger zo snel mogelijk naar het zoekresultaat wilde doorsturen, blijf en doe je nu zoveel mogelijk binnen de omgeving van Google.

Oftewel: de fase waarin social media als doorgeefluik fungeerde vervaagt en gaat het toekomstbeeld bepalen.

3. Voice Search en ‘personal assistants’

De afgelopen jaren zijn spraakgestuurde assistenten zoals Apple’s Siri, Google Now, Cortana van Microsoft en Echo van Amazon erg in opkomst. Deze trend speelde zich af naast de ontwikkeling van ‘internet of things’: de fase waarin apparaten van horloges tot koelkasten, speakers en lampen steeds meer worden aangesloten op het internet waardoor er een eindeloze zee van informatie én mogelijkheden beschikbaar komt.

Niet alleen de toegang en mogelijkheden zijn divers en eindeloos, ons zoekgedrag is dat ook. Kijk maar eens naar onderstaande voorbeelden:

  1. Zo is er Echo van Amazon. Een speaker die ‘s-ochtends eenvoudig antwoord geeft op vragen zoals “wat is het nieuws?”. Echo geeft je eenvoudig antwoord gebaseerd op wat relevant is voor jouw locatie.
  2. Zoeken kan altijd en overal. Of je nu achter je bureau zit of aan het typen bent op je smartphone: zoeken kan altijd en overal. De situatie, locatie, tijdstip en tal van andere factoren bepalen de samenstelling van de zoekopdracht die we uitvoeren.
  3. Een assistent kan de context en opgebouwde geschiedenis meenemen. Een zoekmachine is nog steeds erg afhankelijk van ingevoerde zoektermen. Een personal assistant is dat niet, zij kunnen putten uit historische gegevens. Heb je een bepaald product eerder besteld dan zal een assistent je dit opnieuw voorstellen. Google vertelt je al bij vertrek naar huis hoe lang het gaat duren voor je er bent. In dit geval ‘vraag’ je nergens om maar waarschuwt de personal assistant je wel voor evt. vertraging zodat jij je doel eerder of beter kunt bereiken.

Als je al deze ontwikkelingen op een spreekwoordelijke hoop gooit is het niet vreemd om te denken dat vragen (lees: zoekopdrachten) die je gaat stellen steeds vaker minder concreet worden. In plaats van dat je nu op Google zoekt naar ‘beste restaurants in brabant’ het zo kan zijn dat je binnen enkele jaren aan je assistent vraag ‘waar zal ik vanavond eens gaan eten’.

Een nieuw tijdperk voor SEO?

Een wijs man zei ooit: verandering is de enige constante. En dat geldt gelukkig zeker voor de wereld van SEO. De mogelijkheden en technieken breiden zich alleen maar verder uit, waardoor SEO’s hun technieken en tactieken ook verder dienen te ontwikkelen. De mens is nu eenmaal van nature nieuwsgierig en zal altijd blijven vragen. De vraag is hoe wij hier als marketeers slim op in weten blijven te spelen…

0 Reacties

Geef een reactie