Inzicht in gebruik van smartphones en de mobiele consument

door
12 juli 2012
Leestijd: 2 minuten


Google doet veel onderzoek naar ons zoekgedrag en bijbehorend internetgebruik. Met het toenemend gebruik van smartphones onderzocht men over het eerste kwartaal van 2012 ons mobiele gedrag. In totaal zijn 1.000 particuliere smartphonegebruikers betrokken geweest bij het ondezoek welke internet in het algemeen gebruiken. De belangrijkste resultaten en inzichten hebben we voor je op een rijtje gezet, aangevuld met diverse grafieken.

Smartphones anno 2012:

  • Smartphones zijn onmisbaar in het dagelijkse leven
  • Smartphones hebben het gedrag van consumenten veranderd
  • Smartphones helpen gebruikers door de wereld te navigeren
  • Smartphones hebben de manier veranderd waarop consumenten winkelen
  • Smartphones helpen adverteerders contact leggen met consumenten

Enkele interessante uitkomsten en verwachtingen met het oog op de toekomst:

  • 12% verwacht meer mobiele aankopen te doen
  • 45% voert elke dag zoekopdrachten uit via zijn of haar smartphone
  • Gemiddeld hebben we 25 apps geïnstalleerd
  • 70% bezoekt sociale netwerken via de smartphone
  • 78% zoekt naar lokale informatie, 73% onderneemt vervolgens actie
  • 71% heeft onderzoek naar een product of service gedaan

Hieronder tref je 15 interessante grafieken met gedetailleerde uitkomsten per leeftijdsgroep en/of geslacht.

Het volledige onderzoek ‘Our mobile planet: Nederland’ kun je als PDF downloaden, alle inzichten kun je zelf als grafiek genereren via de website van Think with Google.

43% van de Nederlanders gebruikt een smartphone

Ter vergelijking: in het eerste kwartaal van 2011 was dit nog 33%. Interessant detail: 67% gaat niet zonder smartphone de deur uit…

Verwacht wordt dat het smartphonegebruik zal toenemen

Met name mannen verwachten de smartphone meer te gaan gebruiken.

Het gebruik van internet op de computer stabiliseert

We gebruiken onze smartphone als vervanger en als een stuk entertainment

17% zou liever hun TV opgeven dan hun smartphone

TV en smartphone worden veelal naast elkaar gebruikt

Het surfen op websites via een smartphone is nog vaak teleurstellend

8% van de jongeren gebruikt GEEN sociale media op zijn of haar smartphone

Interessant, doch conform verwachting, zijn de resultaten van het gebruik van sociale media uitgesplitst naar diverse leeftijdsgroepen:

Thuis gebruiken we de smartphone het meest, openbaar vervoer neemt toe!

De grafiek voor waar we ‘kopen’ is ook op te vragen; daarin is thuis de absolute winnaar.

Ruim 80% kocht nog nooit iets via de smartphone…

Vrij logisch dus ook dat de verwachting is dat dit gaat toenemen.

Computer, laptop of tablet verdient de voorkeur  om aankopen te doen

Het veilige en vertrouwde gevoel van de computer zorgt ervoor dat we (nog) niet onze smartphone gebruiken om aankopen te doen.

In-app en website advertenties vallen het meest op

…en vervolgens uitgesplitst naar leeftijdsgroepen

Offline advertenties zorgen voor beperkte respons

Campagnes in winkels stimuleren het merendeel van de gebruikers tot actie

0 Reacties

Geef een reactie