Internet populairste medium voor advertenties

door
23 juli 2010
Leestijd: 1 minuut

Dat internet groeit dat wisten we al. Dat er op internet inmiddels meer advertentie-euro’s worden besteed dan aan televisie en dagbladen is wél opmerkelijk.

Uit onderzoek van Nielsen naar de nettomediabestedingen in 2009 blijkt dat internet als medium vorig jaar een vlucht heeft genomen. 2009 was het eerste jaar dat er op internet meer advertentie-euro’s werden uitgegeven dan aan televisie én dagbladen.

Van de 815 miljoen euro welke vorig jaar aan internetadvertenties werden besteed,  strijken advertenties gerelateerd aan zoekmachines iets meer op dan de helft, namelijk 410 miljoen euro. Kijkend naar het marktaandeel van Google anno 2009, ruim 93%, betekent dit er 380 miljoen euro aan mediabestedingen naar Google zijn gegaan.

Het totale verhaal geeft een iets vertekend beeld doordat veel kleine bedrijven online zijn gaan adverteren. Bij grote adverteerders is internet vooralsnog een ondergeschikt medium, al nemen de budgetten ook daar toe. Volgens Nielsen directeur Niewold ontstaat er een volledig ander beeld als alleen de top honderd van grootste adverteerders zou worden onderzocht.

Op dit moment beslaat online 15% van het totale mediabudget. Uit recent onderzoek onder leden van de BVA (Bond Van Adverteerders) blijkt dat het online mediabudget in 2015 naar verwachting 24% opeist.

0 Reacties

Geef een reactie