iBeacons: hoe werkt het en wat kun je ermee?

door
7 juli 2014
Leestijd: 4 minuten

Misschien heb je de term iBeacons al eens horen vallen, maar heb je het in de praktijk nog niet kunnen ervaren. Want wat zijn iBeacons en wat kun je ermee in de praktijk?

Om te beginnen is iBeacon een merknaam van Apple, het betreft een nieuwe technologie die al standaard zit op ieder iOS7apparaat. Een iBeacon sensor is een klein apparaat dat een BLE-signaal uitzendt (Bluetooth Low Energy). Smartphones kunnen dit BLE-signaal gebruiken om nauwkeurig de afstand te bepalen van de smartphone naar de uitzendende iBeacon. Hiermee kun je tal van interessante mogelijkheden bedenken om de online en offline wereld samen te brengen.

In dit blogbericht lichten we de toepassingen in de praktijk toe, de mogelijkheden voor webwinkeliers en de mogelijke veranderingen voor retail(marketing).

iBeacons zijn niet hetzelfde als NFC

Veelal hoor je iBeacon in combinatie met Near Field Communication (NFC). Het grote verschil is dat je bij NFC technologie een smartphone tegen een sensor aan moet houden alvorens een gebeurtenis plaatsvindt. Het meest bekende voorbeeld van toepassing van NFC in Nederland is de OV-chipkaart. Omdat iBeacons gebruik maken van Bluetooth, vereist iBeacon technologie geen actie van de gebruiker. Tot slot heeft een iBeacon een bereik van 50 meter, zonder verlies van nauwkeurigheid. Niet onbelangrijk: een smartphone gebruiker dient een iBeacon app geïnstalleerd te hebben (deze is echter veelal vooraf geïnstalleerd, denk aan Apple’s Passbook).

 

Wat zijn de mogelijkheden van iBeacons in de praktijk?

De communicatie met een iBeacon aan de muur en een smartphone is minimaal. Je moet een iBeacon zien als een soort activeringssignaal als een BLE-apparaat in de buurt komt. Eenmaal geactiveerd, zoekt de smartphone naar de verzonden informatie op het web of binnen het privé-netwerk. Deze data wordt vervolgens via WiFi, Bluetooth of mobiel internet naar het toestel verzonden. Daarbij kun je tal van mogelijkheden bedenken, zoals:

  • Klanten die een winkel binnenlopen begroeten met een push bericht (of kortingscode)
  • Klanten die op afspraak komen automatisch herkennen en ‘inchecken’ (denk aan kantoren, tandartsen etc.)
  • Contactloos betalen aan de kassa (zelfs zonder WiFi of 3G signaal mogelijk i.v.m. BLE technologie)
  • Tonen van extra productinformatie, prijzen, reviews, foto’s of video’s tonen
  • Tonen van lokatiebewuste bezoekersinformatie (denk aan musea, bioscopen, pretparken etc.)
  • Sturen in de gewenste winkelroute
  • Aankondigen van relevante momenten (denk aan een bakkerij die de bestellijst voor kerst onder de aandacht brengt)

Voor de duidelijkheid: niet alleen de nieuwste iOS-apparaten kunnen overweg met deze technologie. De meerderheid van de nieuwe mobiele toestellen op de markt, waaronder de Nokia Lumias, Samsung Galaxy Nexus en de BlackBerry Z10 en Q10 zijn allemaal compatibel met BLE technologieën.

ibeacons tekening uitleg

Aan de slag met iBeacons: hoe pak ik het aan?

Om ervoor te zorgen dat smartphones kunnen communiceren met iBeacons op de door jouw gewenste locatie, dien je een aantal stappen te doorlopen:

1. Schaf de benodigde hard en software aan

  • Standaard pakketten: er zijn diverse leveranciers die een compleet platform aanbieden voor enkele honderden euro’s per jaar; de mogelijkheden hierin zijn vrij standaard.
  • Maatwerk programmeren: je kunt ook losse iBeacon sensors kopen, Estimote en Kontakt zijn twee zogenaamde third-party sensors waarmee ontwikkelaars zelf aan de slag kunnen. Voor honderd euro heb je al drie sensoren in huis. De kosten voor het ontwikkelen zijn afhankelijk van je wensen.

2. Denk na over een relevante en concrete invulling

  • Met welke informatie, content of service kan ik bezoekers van dienst zijn?
  • Wat wil ik op welk moment en vanaf welke plaats communiceren? (langslopend, binnentredend, kijkend, kopend of verlatend bezoek?
  • Hoe kan ik ervoor zorgen dat standaardacties worden vereenvoudigd? (aanmelden bij tandarts, afprijzen van stapel producten)

3. Implementeer en test de actie in de praktijk

  • Overleg welke actie het meest realistisch is qua tijd, budget en resultaat
  • Onderzoek of voor de gewenste actie een aparte app noodzakelijk is
  • Laat de actie programmeren en test deze zelf in de praktijk
  • Tot slot, zou je de bedachte actie zelf gaan gebruiken? Voegt het iets toe?

4. Communiceer, meet en evalueer

  • Communiceer over de aanwezigheid van iBeacons (in-store, online, social)
  • Zorg voor de benodigde uitleg en verantwoording
  • Meet de resultaten (aantal signalen, acties, bonbedragen etc.)
  • Verzamel reacties en feedback van klanten en bezoekers
  • Evalueer de actie en stel deze indien nodig bij

 

Zijn er al concrete voorbeelden?

De implementatie van iBeacons in de praktijk begint langzaamaan op gang te komen, we verwijzen je graag door naar een aantal concrete voorbeelden:

De mogelijkheden gaan nog veel verder. Zo is het dus denkbaar dat de stapel tijdschriften in de wachtkamer van de kapper of tandarts tot het verleden behoren. Maar iBeacons kunnen ook gebruikt worden om slimme apparaten huis mee aan te sturen. Want waarom moet je opnieuw iedere keer je persoonlijke gegevens instellen? Denk bijv. aan de installatie van een Apple TV, zo verwacht Know Your Mobile dat dit installatieproces met een enkel tikje op een iOS7 apparaat vervangen kan worden. Een mooi voorbeeld van ‘the internet of things’!

 

Waarom zouden iBeacons succesvol worden?

iBeacons zijn mogelijk een gamechanger. Doordat ze de voordelen van online en offline samenbrengen in één beleving. Dat is tot op heden nog niet gelukt door QR codes (zie blogbericht), Layar (en ook dit bericht) en NFC.

Vanwege de mogelijkheden en duidelijke voordelen ten opzichte van voorgaande technologieën, mag je ervan uitgaan dat iBeacons een grote impact hebben op onze omgeving. Bedenk even dat er naar schatting 170 tot 190 miljoen iOS apparaten zijn. Deze apparaten zitten vol met data zoals locatie, gedrag, context en historische data rondom jouw gebruikersprofiel. Doordat je als marketeer nog relevanter kunt inspelen op het juiste moment in de customer journey zal dit ongetwijfeld zorgen voor meer conversie door gerichter producten aan te bieden, relevante in-store aanbiedingen te pushen en kortingen te communiceren.

 

Wat gaat het kosten en wie kan me helpen?

Bij Juist hebben we onze eerste iBeacon sensors aangeschaft en verwachten we in de nazomer van 2014 onze eerste actie te kunnen presenteren. De eerste ideeën voor relevante acties zijn reeds verzameld en daaruit is een selectie ontstaan, bezoekers van ons kantoor gaan dit als eerste merken! Op basis van deze actie kunnen we inzicht geven in de benodigde investeringen en doorlooptijden. Mocht je nu al meer willen weten, neem dan contact op met Rob de Groot of Rik der Kinderen.

0 Reacties

Geef een reactie