Hoe komt het dat cijfers in Analytics en AdWords niet corresponderen?

door
22 juli 2010
Leestijd: 3 minuten

Het komt regelmatig voor dat klanten ons de vraag stellen hoe het toch mogelijk is dat meetverschillen optreden tussen de verschillende systemen van Google. Het gaat dan veelal om verschillen tussen Google AdWords en Google Analytics.

Vooropgesteld; meetsystemen zijn vrijwel nooit identiek aan elkaar. Door de vele configuraties, instellingen, terminologieën en typologie meetmethodieken aan zowel de systeem- als gebruikerszijde is dit vrijwel onmogelijk.

Onderstaand schetsen we drie veelgehoorde vragen die nader omschreven worden:

  • Het aantal conversies in Analytics is hoger dan in AdWords
  • Verwijderde of onderbroken campagnes in AdWords genereren nog steeds bezoek in Analytics
  • Het aantal kliks in AdWords is hoger dan het aantal bezoeken in Analytics


Het aantal conversies in Analytics is hoger dan in AdWords

Antwoord: Bezoekers keren op een later tijdstip terug om alsnog te converteren.

Toelichting: AdWords registreert het aantal conversies van een bezoeker binnen één en dezelfde bezoeksessie (lees: zonder de website te verlaten) terwijl Analytics dit ook nog de periode daarna doormeet.

De leeftijd en geldigheid van de opgeslagen cookie is hierbij van cruciaal belang. AdWords cookies zijn 30 dagen geldig, cookies van Analytics 6 maanden.  Dit verklaart meestal het verschil. Daarnaast worden Google Analytics-doelen pas weergegeven (als beschikbaar voor import in uw AdWords-account) nadat personen deze doelen hebben voltooid. In combinatie met het feit dat het tot 24 uur na de verwerking kan duren voordat de doelconversie wordt weergegeven in je AdWords-account, kan dit verschillen in de statistieken tot gevolg hebben.

Checklist:

  • Zijn de conversies die in Analytics worden gemeten ook in AdWords geïmplementeerd als conversiecode?
  • Is de configuratie van de trackingscode (gclid) correct?
  • Zijn handmatige wijzigingen aangebracht m.b.t. de instellingen van de cookie-tijden?


Verwijderde of onderbroken campagnes in AdWords genereren nog steeds bezoek in Analytics

Antwoord: Bezoekers die in het verleden op uw advertentie hebben geklikt worden bij een vervolgbezoek gemeten als een AdWords-bezoeker.

Toelichting: Je ziet in rapportages in Google Analytics niet de klikken op AdWords campagnes die op dit moment onderbroken of verwijderd zijn, maar bezoeken van gebruikers die in het verleden op actieve advertenties hebben geklikt.

Zelfs als je je campagne hebt onderbroken of verwijderd, kan Google Analytics nog steeds gebruikers bijhouden die je site eerder hebben bezocht via AdWords-campagnes. Deze informatie wordt opgeslagen in cookies. Google verzekert je dat je campagnes niet langer actief zijn en dat je dus ook geen extra kosten maakt.

Een conversiecookie voor een campagne werkt tot zes maanden nadat een gebruiker op je AdWords-advertentie heeft geklikt. In dit geval is het interessant om de effecten op lange termijn van deze campagne te bekijken en om te zien dat deze nog steeds verkeer genereert zonder dat je extra kosten maakt!


Het aantal kliks in AdWords is hoger dan het aantal bezoeken in Analytics

Antwoord: Kliks en bezoeken zijn twee verschillende meetvariabelen.

Toelichting: een aantal mogelijke redenen zijn:

  • De landingspagina wordt niet of niet correct ingeladen;
  • In Google AdWords worden klikken bijgehouden, terwijl in Google Analytics bezoeken worden bijgehouden. Als een gebruiker binnen dertig minuten twee keer op je advertentie klikt zonder dat het browservenster wordt gesloten, wordt dit in Google Analytics geregistreerd als één bezoek, zelfs als de bezoeker de site heeft verlaten en even later weer terugkeert. Als een gebruiker bijvoorbeeld één keer op je advertentie klikt, vervolgens op de knop ‘Vorige’ klikt, en daarna opnieuw op je advertentie klikt, registreert Google AdWords twee klikken, terwijl Google Analytics één bezoek registreert.
  • Bezoekers die op je website terechtkomen via AdWords, hebben mogelijk de opties voor JavaScript, cookies of afbeeldingen uitgeschakeld. In dat geval worden deze bezoekers niet geregistreerd in de Google Analytics-rapporten. Deze bezoekers worden echter wel vastgelegd in een AdWords-rapport. Een bezoek kan in Google Analytics worden geregistreerd als de bezoekers JavaScript, afbeeldingen en cookies hebben ingeschakeld voor uw website.
0 Reacties

Geef een reactie