Hoe genereert een webwinkel bezoek?

door
23 maart 2012
Leestijd: 1 minuut

Iedere webwinkelier is nieuwsgierig hoe collega-webwinkeliers hun bezoek genereren. De eCommerce Foundation publiceerde recent zijn eerste resultaten van de eCommerce Benchmark. Deze benchmark is een interactief evaluatiemiddel voor bedrijven en consumenten. Als webwinkelier kun je je eigen e-commerce activiteiten gratis en anoniem vergelijken met die van concurrenten, op meer dan 100 punten.

Verkeersbronnen voor webwinkels

In het taartdiagram hieronder is het percentage van het totale verkeer per verkeersbron weergegeven. In totaal worden 9 bronnen onderscheiden:

  • SEO: Search Engine Optimization (zoekmachineoptimalisatie)
  • SEA: Search Engine Advertising (zoekmachine adverteren)
  • Referrals (cost per click): betaalde verwijzingen via bijv. vergelijkingssites
  • Referrals (cost per sale): betaalde verwijzingen via bijv. affiliates
  • Direct: direct verkeer naar de webshop
  • Referrals (sociaal en viraal): verwijzingen via sociale netwerken en bijv. content die gelinkt wordt door derden
  • Referrals (e-mail): verwijzend verkeer via e-mail, nieuwsbrieven, reminders etc.
  • Referrals (niet betaald): verwijzend verkeer via niet betaalde bronnen zoals linkportals
  • Referrals (overig betaald): verwijzend verkeer via overige betaalde kanalen

In totaal namen ruim 250 Europese online retailers deel aan het onderzoek. 59% van het totale verkeer wordt gegenereerd door zoekmachines. Sociaal en viraal verkeer blijven in totaal op 4% van het totaal steken. SEO (organisch zoekverkeer) is met 39% beduidend groter dan SEA (betaald zoekverkeer) met 20%. Zelfs direct verkeer vormt met 22% een grotere verkeersbron dan SEA. Helaas ontbreken in het onderzoek de cijfers omtrent het conversiepercentage per verkeersbron.

0 Reacties

Geef een reactie