Het verschil tussen up- en cross-sells en gerelateerde producten in Magento

door
11 september 2015
Leestijd: 3 minuten

In Magento kun je op 3 manieren producten aan elkaar relateren: middels een up-sell, cross-sell of gerelateerd product. Twee van deze verschijnen tijdens het bekijken van een product, de andere wordt meestal pas zichtbaar in de winkelwagen. 

Up-sells voor een product zijn items waarvan je hoopt dat jouw klanten deze kopen in plaats van het products dat ze aan het bekijken zijn, het zijn meestal duurdere producten, van een betere kwaliteit of een uitgebreidere variant: vandaar de term ‘up-sell’. Gerelateerde producten worden ook getoond op de productpagina, alleen zijn deze producten bedoeld om te bestellen bij het product dat de klant aan het bekijken is. Cross-sell producten kunnen zowel op de productpagina als in de winkelwagen verschijnen. Deze producten zijn bedoeld voor een impulskoop en je kunt ze vergelijken met de producten die je bij supermarkt aan de kassa vindt.

Up-sells in Magento

Zoals hierboven benoemd, zijn up-sells bedoeld om ervoor te zorgen dat klanten meer geld uit geven aan een bepaald model van hetzelfde type product, dat alleen duurder is doordat er bijv. sommige functies zijn toegevoegd, een grotere versie van het product of variant van een hogere kwaliteit. In onderstaande afbeelding zie je een voorbeeld van up-sells in een Magento webshop. In deze situatie wil de klant goedkoop visvoer kopen, echter biedt de winkel hem ook wat duurdere producten aan:

magento webshop up-sell producten

Gerelateerde producten in Magento

De aanbevelingen van dit product zijn gebaseerd op het product dat de klant op dat moment aan het bekijken is, in de hoop dat de klant meer producten wil kopen. In dit geval, zijn de producten bijv. zichtbaar via een checkbox om direct toe te voegen aan de winkelwagen. Indien het product configureerbaar is, kan de checkbox niet worden gebruikt omdat de configureerbare kenmerken eerst gedefinieerd moeten worden (zoals weergegeven in onderstaand voorbeeld). Een voorbeeld van gerelateerde producten tref je hieronder aan op basis van een keukenkraan:

magento webshop gerelateerde producten keukenmarkt

Gerelateerde producten kunnen echter ook pas in de winkelwagen getoond worden, zoals zichtbaar is in onderstaand voorbeeld waarbij bijpassende kussens worden aangeboden voor een tuinstoel:

magento webshop cross sell dacks

Cross-sells in Magento

Cross-sells zijn meestal weergegeven op de winkelwagen pagina, nadat een product is toegevoegd. Echter is dit niet altijd het geval. Deze functionaliteit is namelijk bedoeld om klanten een bepaald product te laten kopen, wat ze niet in gedachten hadden om te kopen voordat ze jouw webshop bezochten. Het valt te vergelijken met de producten die je aan de kassa ziet liggen bij supermarkten. Ze proberen je te verleiden tot een impulsaankoop. Cross-sells zien er als volgt uit:

kantenklaarhagen cross sell magento

Kort samengevat

Kortom, het grote verschil tussen up-sells, cross-sells en gerelateerde producten is dat up-sells vaak een verbeterde versie zijn van een bepaald product dat jouw klant eigenlijk wil kopen (bijvoorbeeld duurder) en de andere twee zijn bedoeld om ervoor te zorgen dat de klant meer producten koopt dan hij eigenlijk voor ogen had: een hoger bonbedrag voor jou als webwinkelier.

Vaak zijn reviews, aanbiedingen of combinaties (bundels) van producten zichtbaar in de buurt van deze ‘productadviezen’ zoals up- en cross-sells. Vaak zijn ze verborgen weergegeven en moet je het tabblad openklappen om de producten tevoorschijn te toveren. Zo ook in onderstaand voorbeeld:

magento webshop tuin online bundel en gerelateerd

 

Wat ook kan, is dat alle adviezen worden weergegeven met een term als: Upgraden?, “Wellicht bent u ook geïnteresseerd in de volgende producten”, “Maak de look compleet”, “Wij raden u aan…”, “Anderen kochten ook” etc. Hierin worden dan verschillende adviezen gecombineerd: up-sells, cross-sells én/of gerelateerde producten. Op deze manier kun je achterhalen welke term het beste werkt om bezoekers over te halen om de extra producten te bekijken. Vaak werkt het principe van schaarste of sociale bewijslast hierin het beste (zie ook de blogpost over de 6 overtuigingsprincipes van Cialdini) zoals “Mensen zoals jij vinden dit product leuk” of “83% van de kopers van dit product bestelt één of meerdere van onderstaande producten”.

Werking in Magento

Als je nog niet precies weet hoe je de instellingen in Magento moet inrichten, bekijk dan onderstaande video:

0 Reacties

Geef een reactie