Google Places = lokale zoekmachine marketing

door
9 januari 2011
Leestijd: 3 minuten

google_placesLokale zoekmachinemarketing gaat in 2011 nog belangrijker worden. Mede op basis van de stijging van het aantal lokale zoekopdrachten lanceerde Google enkele maanden terug ‘Places Search‘. De lokale zoekresultaten, welke je kunt herkennen aan het kaartje met punaises, krijgen steeds vaker een prominente positie op de eerste pagina met zoekresultaten. Logisch gevolg is dat zowel de organische als betaalde zoekresultaten het moeten ontgelden. Om op lokaal/regionaal niveau dus goed gevonden te blijven worden is het zaak om je Google Places vermelding optimaal in te richten. In deze blogpost een korte handleiding.

 

Google Places vervangt Google Bedrijvencentrum

Waar je voorheen een bedrijfsvermelding kon toevoegen onder Google’s bedrijvencentrum, is dat sinds enkele maanden mogelijk via Google Places. Hiermee wordt het o.a. voor kleine bedrijven relatief eenvoudig mogelijk gemaakt om toch goed gevonden te worden op lokaal/regionaal niveau. Het is immers ook logisch dat als je lokaal zoekt (bijv.: bouwbedrijf uden, internetbureau veghel of vergaderen uden) dat je ook enkel en alleen relevante lokale zoekresultaten te zien krijgt.

 

Een Google places vermelding claimen of toevoegen

Het claimen of toevoegen van een Google places vermelding kost je ongeveer 15 minuten. Volg daarvoor onderstaande 8 stappen:

    1. Zoek op Google naar je bedrijfsnaam (al dan niet i.c.m. plaatsnaam);
    2. Klik op je naam of op de link ‘plaatspagina’;
    3. Vervolgens zie je de standaardvermelding zoals Google deze heeft opgeslagen. Vervolgens kun je deze plaats bewerken of claimen dat je de bedrijfseigenaar bent (zie hiernaast). Bij vermeldingen waar ‘Owner verified listing’ vermeld staat is de eigenaar al geverifieerd. Zie hiervoor vraag 3 bij veelgestelde vragen;
    4. Om je plaats te bewerken dien je in te loggen met een Google account (een nieuwe account maak je hier), vervolgens kom je op de startpagina van Google Places en kun je een nieuwe vermelding toevoegen;
    5. Vul de benodigde en noodzakelijke gegevens in o.b.v. de navolgende onderdelen:
      • Algemene informatie (land, bedrijf, adres, postcode, plaats, telefoon, email, website, beschrijving, categorie*)
      • Instellingen voor servicegebieden en locatie (bedrijfslocatie, servicegebied in bijv. km’s)
      • Openingstijden
      • Betalingsmogelijkheden
      • Foto’s (max. 10)
      • Video’s (via YouTube)
      • Aanvullende details (extra gegevens zoals parkeergelegenheid, merken, assortiment, producten etc.)
      • *: Bij categorie kun je 5 items toevoegen. Slechts één daarvan dient gekozen te worden uit de lijst welke Google aanbiedt, kies hiervoor de categorie welke het best je bedrijf omschrijft. De andere 4 categorieën kun je zelf invullen met, bij voorkeur, relevante zoektermen. Zorg ervoor dat je de juiste zoekwoorden met veel zoekvolume toevoegt. Via de keyword tool van Google kun je dit achterhalen.
    6. Aan de rechterzijde zie je direct een voorbeeld van hoe de plaatspagina uit komt te zien. Alles goed ingevuld? Klik dan op “Verzenden”!
    7. Op de laatste pagina’s dien je je plaatsing te bevestigen. Dat kan telefonisch of per post. Let op: als je kiest voor telefonisch gaat binnen 5 seconden de telefoon over.
    8. Na bevestiging per telefoon of post vul je de ontvangen pincode in op de startpagina van Google Places en je vermelding is bijgewerkt!

Je kunt je vermelding vervolgens beheren via Places in je Google account.

 

Veelgestelde vragen

    • Ik heb meerdere vestigingen of locaties, kan ik deze toevoegen?

Per bedrijfsadres kun je gewoon een vermelding toevoegen. Als je meerdere locaties en gebieden bedient kun je deze op eenzelfde wijze toevoegen en beheren vanuit dezelfde Google Account.

    • Wat als er meerdere bedrijfsnamen op één adres zijn gevestigd?

Ook dit is geen probleem, bedrijfsverzamelgebouwen zouden anders een probleem hebben. Let wel op een unieke vermelding; zorg ervoor dat telefoonnummer, e-mail en evt. aanvullende gegevens anders zijn.

    • De bedrijfseigenaar is al geclaimd maar ik heb als rechtmatige eigenaar geen toegang?

Volg de procedure zoals bovenstaand omschreven. Als je de vermelding kunt bevestigen per telefoon of per post dan kun je de vermelding ‘claimen’.

 

Tips

  • Je plaatspagina kun je voorzien van beoordelingen. Een beoordeling met 5 sterren zorgt uiteraard voor een goed doorklikpercentage! Voor het ene bedrijf (bijv. bed and breakfast of hotel) is dit eenvoudiger dan het andere (denk aan bouwbedrijven of grote organisaties).
  • Houd rekening met de richtlijnen zoals Google deze heeft opgesteld voor Google Places.
  • Plaats berichten bij evt. acties of aankondingen om je vermelding nog meer attentiewaarde te geven!
  • Je ontvangt automatisch iedere maand een mail van Google met daarin het aantal impressies (vertoningen van je plaatspagina in de zoekresultaten) en het aantal acties (kliks naar je website).

Specifieke vragen over Google Places? Laat dan een reactie achter.

3 Reacties

    Geef een reactie