Google Analytics KPI’s voor websites en webshops

door
10 oktober 2014
Leestijd: 2 minuten

KPI’s, kritieke prestatie indicatoren of key performance indicators voor je website of webshop geven een handvat om prestaties te analyseren. In deze blog leggen we uit hoe je KPI’s bepaald en hoe Google Analytics je helpt bij het meten hiervan.

Er gelden een aantal basisregels bij het bepalen van KPI’s:

  • Een KPI is SMART (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch, tijdsgebonden)
  • Een KPI wordt uitgedrukt in een getal/percentage en gerelateerd aan een doel

Een KPI dient uiteindelijk inzicht te geven in het wel of niet behalen van doelstellingen. Als dat niet zo is heb je inzichten en argumenten om te bepalen of de KPI überhaupt wel haalbaar en realistisch is. Is dat wel zo, dan bewijst het dat je online strategie klopt. 

Stappenplan voor het opstellen van KPI’s

Om te komen tot de juiste KPI’s beantwoord je onderstaande vragen:

  • Zijn de doelstellingen van je website/webshop in kaart gebracht?
  • Zijn de huidige en gewenste prestaties inzichtelijk?
  • Zijn de indicatoren betrouwbaar en begrijpelijk?
  • Binnen welke prestatiegrenzen mag de KPI zich begeven?
  • Wie is verantwoordelijk per KPI?
  • Wat als de prestatiegrens wordt overschreden?
  • Zijn praktische dashboards ingericht om de KPI’s te monitoren?

Het beste is om KPI’s frequent bij te houden, bijvoorbeeld wekelijks of maandelijks.

 

Voorbeeld KPI’s voor websites

Als je Google Analytics gebruikt voor het meten van je KPI’s volgen hieronder een aantal voorbeelden van KPI’s die je op basis van data afkomstig uit Google Analytics kunt afleiden:

Basis

  • Aantal bezoeken (per verkeersbron/apparaatcategorie)
  • Gemiddeld aantal bekeken pagina’s per sessie (geeft intensiteit en interesse aan)
  • Gemiddelde bezoekduur (idem als voorgaande)
  • Bezoeken via zoekmachines op niet-merknamen (non-branded)
  • Aantal behaalde doelen (contact, downloads, nieuwsbriefinschrijving etc.)

Geavanceerd

  • Bezoekfrequentie (afhankelijk van aanbod)
  • Bouncepercentage homepage van nieuw verkeer (of nieuw bezoek doorklikt/interesse toont)
  • Branded traffic (optelsom van direct verkeer + verkeer via zoekmachines op merknamen)
  • Conversie van doel naar opdracht/omzet (o.b.v. interne data)

 

Voorbeeld KPI’s voor webshops

Naast de genoemde KPI’s voor websites zijn er specifiek voor webshops die werken met Google Analytics aanvullende KPI’s te benoemen. Let wel, deze zijn alleen te meten mits e-commerce is geactiveerd:

Basis

  • Omzet
  • Aantal transacties/bestellingen
  • Gemiddeld orderbedrag
  • Bouncepercentage per verwijzende bron
  • Percentage bezoek die zoekfunctie gebruikt

Geavanceerd

  • Doorklikpad van home naar categorie, van categorie naar product, van product naar winkelwagen
  • Conversie van winkelwagen naar bestelling
  • Conversiepercentage per verkeersbron (organic, paid etc.)
  • Aantal dagen/sessies tot conversie
  • Conversie van zoekopdracht naar conversie
  • Kosten per conversie (o.b.v. AdWords data)
  • Percentage van de omzet

 

Hulp nodig bij het instellen van KPI’s in Google Analytics? Neem gerust contact met ons op en we helpen je graag op weg.

 

1 Reactie

    Geef een reactie