Geen advertenties meer aan de rechterzijde in Google

door
23 februari 2016
Leestijd: 3 minuten

Eind vorige week rolde Google een belangrijke update uit binnen de desktopversie van de zoekmachine. Je bent gewend dat zowel aan de boven- als rechterzijde advertenties staan, de advertenties aan de rechterzijde zijn dus sinds eind vorige week verleden tijd.

In deze blog een overzicht van de belangrijkste wijzigingen, gevolgen voor jouw AdWords campagnes en acties die je hierop kunt uitvoeren.

Een overzicht van de wijzigingen

In het kort zijn er 4 belangrijke wijzigingen te benoemen die ervoor zorgen dat het aantal advertentieposities flink is verminderd:

  1. Google laat boven de organische zoekresultaten 3 of 4 advertenties zien.
  2. Er verschijnen geen tekstadvertenties meer aan de rechterzijde.
  3. De nieuwe advertentieposities 4 of 5 t/m 7 zitten onder positie 7 – 10 van de organische zoekresultaten.
  4. Aan de rechterzijde worden alleen nog maar Google Shopping Ads getoond.

Visueel ziet dit er als volgt uit in de zoekresultaten:

opmaak serp google februari 2016

 

Waarom doet Google dit uitgerekend nu?

De vraag is waarom Google dit doet. Willen ze met het afnemend gebruik van desktop de concurrentie (en dus de CPC, gemiddelde kosten per klik) opvoeren? Of zou het ze toch te doen zijn om ervoor te zorgen dat je alleen relevante resultaten te zien krijgt?

De optie waarbij er 4 advertenties boven de organische resultaten te zien zijn zorgt er echter ook voor dat de organische zoekresultaten nóg verder naar onder gedrukt worden, en dat is ook een interessante (lees: lucratieve) gedachte…

Google geeft zelf aan deze advertentie-indeling te hebben getest bij een klein aantal commerciële zoekopdrachten. “We blijven veranderingen in de zoekresultaten aanbrengen met als uitgangspunt dat we nog relevantere zoekresultaten kunnen tonen aan gebruikers,” aldus Google. “Wij geloven erin dat het verlagen van het aantal zichtbare advertenties zowel de gebruikerservaring als de resultaten van de advertenties zal verbeteren.” Ook benadrukt Google dat dit concept niet nieuw is en er constant verbeteringen in de weergave van de zoekresultaten worden aangebracht.

 

Wat zijn de effecten voor SEA en SEO?

Op basis van eerste ervaringen en talloze blogs van AdWords experts kunnen we een aantal verwachtingen benoemen:

  • De gemiddelde CPC zal omhoog gaan vanwege toenemende concurrentie (er zijn immers minder advertentieposities te vergeven).
  • De zichtbaarheid van Google Shopping Ads wordt verbeterd, of dit effect heeft valt nog te bezien. Het is dus duidelijk dat Google hier nóg meer aandacht op wil gaan focussen.
  • De stijging van mobiel zoeken blijft zich continueren en daar werden al maximaal 3 advertenties bovenin getoond en de rest onderin. De CTR van deze lage posities is al iets hoger vanwege het scrollgedrag van mobiele gebruikers. Deze update zorgt er dus voor dat de zoekresultaten op de verschillende schermen en apparaten steeds meer op elkaar gaan lijken.
  • De invloed van deze wijziging op de organische zoekresultaten is moeilijk te zeggen. Enerzijds kun je stellen dat rechts keuze wegvalt waardoor de aandacht weer meer op SEO komt te liggen, anderzijds zijn er situaties waar een 4e advertentie zichtbaar is en dus SEO aan aandacht moet inboeten. Daarnaast zijn er rechts geen advertenties meer te zien waardoor het zo kan zijn dat voor veel gebruikers het nog meer ‘eenheidsworst’ lijkt en het verschil tussen advertenties en organisch minder duidelijk is, ondanks het ‘ADV’ labeltje voor iedere advertentie.

Feit blijft dat je continu mee zult moeten bewegen met de veranderingen in het landschap van zoekmachinemarketing. Uiteindelijk gaat het erom om vindbaar te zijn op relevante zoekwoorden of thema’s van zoekwoorden waar jouw doelgroep jouw bedrijf, product of dienst op dient te vinden.

 

Tips

In Google Analytics kun je middels de dimensie ‘Advertentieruimte‘ zien of je advertenties aan de boven-, rechter of onderkant zijn vertoond en kun je evt. fluctuaties t.a.v. kliks en conversies direct monitoren. Andere tip: voeg een annotatie (opmerking) toe op 19 februari aan je data zodat je weet dat deze wijziging heeft plaatsgevonden.

Vragen over deze wijzigingen? Weten hoe je je AdWords campagne hier beter op kunt monitoren? Neem gerust contact op met een van onze AdWords specialisten!

0 Reacties

Geef een reactie