Gastcollege internet, marketing en waardecreatie

door
14 juni 2011
Leestijd: 2 minuten

Vanochtend heb ik een presentatie mogen geven op het Zwijsen College Veghel; een middelbare school voor HAVO en VWO. Voor en met 108 scholieren 4e en 5e jaars HAVO/VWO zijn we de dialoog aangegaan omtrent internet, marketing en waardecreatie. Wat is (online) marketing? Hoe creëer ik toegevoegde waarde? Welke middelen staan tot mijn beschikking? Waar moet ik rekening mee houden? Wat zijn de verwachtingen voor de toekomst? Zomaar enkele vragen welke in en tijdens de presentatie zijn beantwoord danwel bediscussieerd.

Doel van deze presentatie is enerzijds bewustwording van het bestaan van online marketing en de verschillen t.o.v. traditionele marketing. Zeker in deze doelgroep (Generatie Einstein..) neemt de mediaconsumptie van digitale kanalen alleen maar toe. Anytime, anywhere, anyplace. Jongeren zijn altijd verbonden, denken ‘digitaal’ en hun aanwezigheid op de arbeidsmarkt (waar we reeds midden in zitten) zal voor veel bedrijven gevolgen (lees: veranderingen) hebben.

Bekijk de volledige presentatie via SlideShare:

Resultaten beknopt onderzoek

In de presentatie worden een aantal vragen benoemd. Hieronder de globale resultaten (n=108):

  • Ongeveer 70% van de scholieren is in bezit van een smartphone.
  • Ongeveer 5% heeft geen idee wat een smartphone is.
  • Ruim 60% van de gebruikers van een smartphone maakt gebruik van applicaties zoals WhatsApp of Ping.
  • Een enkeling heeft zijn telefoon tijdens lessen volledig uit staan.
  • Het percentage actieve gebruikers op Facebook schommelt rond de 40%. Het merendeel van deze doelgroep prefereert Hyves!
  • Slechts twee scholieren zijn op geen enkel sociaal netwerk actief. Volgens onderzoeken is dit 4% dus daar scoren ze iets boven het gemiddelde.
  • De tijd dat men gemiddeld actief is op social media bedraagt gemiddeld ongeveer een uur per dag.
  • Slechts één scholier geeft aan af en toe gebruik te maken van een traditionele Encyclopedie

Deze cijfers zijn deels een bevestiging van onderzoeken en publicaties. Verrassend is wel het aantal actieve gebruikers van Hyves in deze doelgroep. Ondanks dat Facebook enorm groeit blijkt Hyves nog steeds een groot aandeel te hebben in deze (doel)groep. Social media is hot en gemeengoed bij deze scholieren. Een uur per dag is men minimaal bezig; een groot deel daarvan is tijdens/tussen/na lessen.

0 Reacties

Geef een reactie