Facebook vs. Google

31 juli 2017

Het tweede kwartaal van 2017 laat zien dat de digitale advertentiemarkt wordt beheerst door de Big Two Facebook en Google. Volgens onderzoek van eMarketer beheersen deze twee internetgiganten ruim 60% van de online advertentiemarkt. In de grootste markt, Noord Amerika, is er ook geen enkel ander platform met een marktaandeel van 5%. Dit versterkt de zogenoemde duopolie die Google en Facebook vandaag de dag innemen. Deze marktpositie is niet overal van een dusdanig niveau, in Rusland en China zijn respectievelijk VK.com en WeChat grote spelers.

Daar waar Google verdient aan (gesponsorde) zoekresultaten, moet Facebook het hebben van sociale interactie. Voor adverteerders maakt dit echter niet veel uit gezien het grote bereik van deze twee.

De omzet van Facebook groeide in het tweede kwartaal met bijna 45% naar 9,3 miljard dollar, met een winst van 3,9 miljard dollar. Hiermee verslaat Facebook Google. Al zal dit van tijdelijke aard zijn, gezien de boete die Google heeft opgelegd gekregen van 2,42 miljard euro. En van de boetevan 110 miljoen euro die Facebook opgelegd kreeg omdat ze na de overname van WhatsApp de gebruikersgegevens aan elkaar koppelden, zullen ze ook niet wakker liggen.

Waar gaat dit naartoe?

De groei bij Facebook zit naar verwachting in video. Facebook kondigde al aan om zelf content te gaan ontwikkelen en bestelde daarvoor bij Vox Media en BuzzFeed originele content om de concurrentie aan te gaan met YouTube. De advertenties die vervolgens rondom deze video’s vertoond worden zullen budget weghalen bij traditionele media zoals televisie.

Het toenemend gebruik van smartphones is goed terug te zien in de advertentie omzet van Facebook. Smartphones zijn ondertussen verantwoordelijk voor 87% van de omzet.

Een ander punt is de toenemende duopolie en de daarmee samenhangende macht en dominantie. Het is daarom niet voor niets dat Google recent is beboet door de Europese Commissie voor het misbruiken van die macht rondom Google Shopping. Zolang ze zich aan de regels houden zal er echter niet zomaar ingegrepen kunnen worden.

Volgens experts is het bijna onmogelijk geworden om de Big Two echt uit te dagen aangezien ze een dusdanig goed gevulde oorlogskas hebben waarmee ze iedere potentiële concurrent in zouden kunnen lijven…

0 Reacties

Geef een reactie