Facebook Audience Network (FAN): wat is het en wat kun jij ermee?

2 augustus 2016
Leestijd: 3 minuten

Naast het promoten van jouw advertenties op Instagram via het netwerk van Facebook kun je advertenties ook tonen binnen mobiele apps en websites van derden. Binnenkort zal dit ook binnen desktop worden uitgerold. Deze ads zijn vergelijkbaar met de advertenties binnen het Google Display Network (GDN).

Even terug

Het FAN bestaat al vanaf 2014, maar was voorheen alleen beschikbaar voor apps die zich hiervoor aangemeld hadden om beschikbare advertentieruimtes te laten vullen door Facebook. In deze periode hebben wij dit een aantal keer getest, met tegenvallende resultaten.

Sinds begin 2016 zijn mobiele websites op het FAN toegelaten en in juni is hier desktop aan toegevoegd. Dit gaat dus een grotere rol spelen en wordt een serieuze concurrent van het Google Display Network.

Facebook Audience Network voorbeelden

Direct proberen?

Het adverteren binnen andere apps kon al geruime tijd, maar de afgelopen maanden is Facebook de mogelijkheden sterk aan het uitbreiden. En een logisch gevolg is dat men dit promoot via de advertentietools. Je kunt er eigenlijk niet omheen. Sterker nog.. als je al adverteert via Facebook heb je dit waarschijnlijk al eens gedaan. Het staat namelijk automatisch aan. Voordeel hiervan is dat Facebook dit wel stimuleert wat de kosten enorm kan drukken. Bij een paar tests die we hebben gedraaid betaalde we gemiddeld 75% per websiteklik minder dan de overige advertentieplaatsingen. Het is dus zeker de moeite waard eens goed te testen!

Extra bereik voor jouw advertenties

Facebook geeft aan dat dit tussen de 6% en 10% éxtra bereik zal opleveren. Maar goed, zoals gezegd zet je het waarschijnlijk als adverteerder reeds in, dus merk je er vrij weinig van. Nadeel is dat je niet precies weet waar deze advertenties getoond worden. Wel weet ik zeker dat ze soms ook te zien zijn binnen de nu.nl app, omdat ik hier onze advertenties zelf voorbij heb zien komen. Daarnaast schijnt RTL Nieuws, Shazam en WordFeud aangesloten te zijn. Het zijn dus niet enkel de in-games advertenties of andere apps met een overload aan in-app advertenties.

Social versus Display

De data die Facebook van gebruikers heeft verzameld is een goudmijn voor adverteerders en een groot voordeel ten opzichte van de display advertenties. Je vergroot de relevantie van banner ads, doordat je voortaan precies weet aan wie ze geserveerd worden. De resultaten liggen naar verwachting hoger dan dat we gewend zijn van de normale banner ads. Nadeel van de advertenties via het FAN, is dat de transparantie compleet ontbreekt. Waar je binnen GDN exact ziet waar je advertenties getoond worden is hier binnen Facebook niets van te zien.

Waarom zet Facebook hierop in?

Facebook is de afgelopen jaren uitgegroeid tot het grootste sociale netwerk ter wereld, en wil dit blijven. Het gebruik van hun platform is de basis van het bestaansrecht én het businessmodel. Zonder het grote aantal actieve gebruikers adverteren minder bedrijven. Dat is funest als 97% van de inkomsten uit advertenties komen.

De usability van de Facebook-app is voor dit actieve gebruik enorm belangrijk, maar teveel advertenties is juist funest. Als ze de omzet willen laten groeien, kan dit niet door nóg meer ads te laten zien in jouw newsfeed. Maar door de beschikbare data te gebruiken voor advertenties buiten Facebook ontstaat er ineens weer een zee aan extra advertentieruimte. Zonder dat hiermee de ervaring binnen Facebook wordt aangetast.

Jouw tijdlijn moet weer leuk worden

Je zult door deze ontwikkelingen dus hopelijk steeds minder advertenties in de tijdlijn van Facebook en Instagram te zien krijgen. Hierdoor is er meer ruimte voor updates van vrienden, familie en pagina’s die je volgt en van wie je de berichten daadwerkelijk wilt zien.

De advertenties die je te zien gaat krijgen, zijn ‘fun’. Geen saaie advertenties van verzekeringsmaatschappijen en banken. Deze worden als banners binnen andere apps en websites getoond. Jij krijgt berichten te zien van merken die inspelen op de emotie van de ontvanger. Denk aan afbeeldingen van lekker eten, leuke en ontroerende filmpjes of de nieuwste auto van jouw favoriete automerk.

0 Reacties

Geef een reactie