Earned, owned en paid media: verschillen en overlappingen

door
16 april 2012
Leestijd: 2 minuten

Het medialandschap om te communiceren met je doelgroep is anno 2012 te verdelen in drie vormen: earned, owned en paid media. Binnen deze drie vormen dien je je totale middelenmix en budgettering af te stemmen. Door de komst van nieuwe digitale media zijn owned media toegankelijker geworden en is het effect van earned media exponentieel toegenomen doordat de consument via onder andere sociale media een podium heeft gevonden om zijn of haar stem te laten horen. In dit korte artikel een uitleg van de vormen inclusief onderlinge verschillen en overlappingen.

In onderstaande visualisatie zijn de kenmerken per mediatype kort toegelicht en is de overlap tussen de vormen duidelijk zichtbaar, een korte toelichting:

  • Daar waar owned en earned elkaar overlappen is sprake van versterking van conversaties door het uitvergroten hiervan (denk bijv. aan widgets waarmee positieve tweets of verhalen van klanten worden getoond op websites)
  • Daar waar paid en owned elkaar overlappen is sprake van verkapte advertenties (denk aan branded content, advertorials of betaalde blogposts)
  • Daar waar earned en paid elkaar overlappen is sprake van paid placements (denk aan AdWords advertenties geïntegreerd met beoordelingen of gedeelde advertenties in je Facebook Timeline)

In de kern vindt een ontwikkeling plaats naar ‘evolved content’. Daar komen paid, owned en earned bij elkaar samen. Alle media kun je in principe verdienen, mits het interessant en relevant is. Denk bijvoorbeeld aan een Facebook advertentie of een item op je website wat uitgroeit tot een waardevolle, zichtbare en geloofwaardige vorm van earned media. De drie elementen versterken elkaar dus.

Je dient je investeringen in media dus niet meer te focussen op het kopen van content maar op het creëren en het verspreiden van relevante en interessante content. “Content waaraan je je merk kunt verbinden die vervolgens ook nog eens zo interessant en relevant is dat deze wordt gedeeld”. Klinkt eenvoudig, nu nog de praktische invulling. Je weet ons te vinden 😉

1 Reactie

    Geef een reactie