E-mailmarketing anno 2018

door
6 juli 2018

De tijd van ‘even vlug een nieuwsbrief versturen’ is niet meer. Ga maar eens na hoeveel commerciële e-mails je op een dag ontvangt en hoeveel daarvan je écht interessant vindt, opent en in doorklikt. Dat zijn er niet zoveel, toch? Daarom is het toepassen van e-mailmarketing anno 2018 gericht op personalisatie, relevante content en het verbinden met je lezers. 

Teun en Claudia gingen op 21 juni naar de DDMA Email Summit 2018. Hieronder lees je onze bevindingen.

Personaliseer, wees relevant

‘Gepersonaliseerde mailings hebben een open ratio die 30% hoger ligt dan niet-gepersonaliseerde mailings’. Dat is een behoorlijk percentage dachten wij. Zit ‘m dat enkel in het noemen van iemands voornaam in het onderwerp en de aanhef van je mailing? Uiteraard is het antwoord ‘nee’. Lees hieronder hoe ver het kan gaan.

Fan van een voetbalclub?

Zorg ervoor dat je weet waarom iemand zich abonneert op je nieuwsbrief. Op basis van interesses of probleemstellingen kun je vervolgmailings versturen. Stel, je bent fan van een voetbalclub in Nederland. Je staat om het weekend je ploeg aan te moedigen in het stadion. Wat je niet wil, is informatie over kaartverkoop van wedstrijden waar je toch al bij aanwezig bent. Wat je wel wil: informatie over de laatste training vooraf aan de wedstrijd, de opstelling en als het dan toch commercieel over kaartverkoop gaat, dan is het voor het bijwonen van Europese wedstrijden.

Ook op basis van klikgedrag kun je vervolgmailings sturen. Heb je geklikt op de video om de laatste training te bekijken? Dan wil je hier vast meer van zien. Je ontvangt een vervolgmail met nog veel meer video’s van de training en de mooiste acties van jouw favorieten. En zie je daar nu een video waarin een voetballer jouw naam noemt en uitnodigt om naar een gesloten training te komen kijken?

En verbind

De kracht van gepersonaliseerde mailings, zie het als storytelling. Je vertelt een verhaal, bouwt de spanning op door gebruik te maken van cliffhangers, bindt je lezers aan jouw organisatie en maakt hen fan. Laat ze blij worden van jouw mails.

En wat als je bij een non-profit organisatie werkt?

Ook dan ga je voor personalisering. Je creëert een community zodat je een lijst met ontvangers opbouwt die zich daadwerkelijk verbonden voelen met jouw organisatie. In de mailings stel je vragen als: Wat wil je dit jaar bereiken? Waar wil je meer over weten? Waar wil je invloed op hebben? De meeste stemmen gelden en bepalen welke content jouw mailings bevat.

Een mooi voorbeeld van commitment is die van de British Heart Foundation. Als deelnemer van MyMarathon ga je geld inzamelen door in je eigen tempo en op momenten dat het jou uitkomt in totaal ruim 42 km te rennen. Je leest hier hoe zij e-mail hebben ingezet als krachtig kanaal. Enkele aanvullende tips uit dit voorbeeld: ben niet bang dat leden zich uitschrijven, degenen die blijven zijn zo veel meer waard. En bedank je leden aan het eind van het jaar; laat ze weten dat ze belangrijk zijn.

Quickwins

Ontwijk de spambox

  • Gebruik minimaal 500 tekens
  • Houd het e-mailtemplate onder 100 kb en de totale grootte van de mail die wordt ingeladen onder de 800 kb. Afbeeldingen mogen niet groter zijn dan 200 kb per stuk.
  • Neem geen verkorte Bitly linkjes op

Maak aantrekkelijke mails

  • Zorg voor een geloofwaardige en herkenbare afzender
  • Keep it simple. Zowel het onderwerp van de mail als de inhoud. Gebruik korte zinnen.
  • Emoji’s in het onderwerp kunnen van toegevoegde waarde zijn
  • Vul de preheader
  • Begin je mail met de belangrijkste boodschap
  • Gebruik een lettergrootte van minimaal 14px
  • Teksten van 1 à 2 regels kun je centreren. Grotere teksten lijn je links (of rechts) uit.
  • Linkjes onderstreep je
  • Gebruik veel witruimte
  • Voeg afbeeldingen toe

Houd rekening met de toegankelijkheid

Tot de ontvangers van jouw mailing behoren ook mensen met dyslexie, slechtzienden of kleurenblinden. Een mooi opgemaakte mail met kleurige Call to Actions kunnen al snel wazig en onduidelijk worden.

Gebruik niet alleen maar afbeeldingen in je e-mail. Als de ontvanger een ‘image blocker’ heeft geactiveerd, ontvangt hij een lege e-mail. Voeg daarom altijd een alt-tag toe aan afbeeldingen; deze wordt getoond als de afbeelding geblockt wordt.

Voorleesfuncties worden steeds belangrijker (zoals Siri). Namen van afbeeldingen of linkjes worden volledig voorgelezen: http://juist.us2.list-manage.com/subscribe?u=a2b40b38c655560b92443aa93&id=2d5705db09

En dan heb je nog de AVG

The pain in the ass: AVG. De nieuwe privacywetgeving die sinds 25 mei 2018 van kracht is, roept veel vragen op rondom het versturen van mailings. Maar het hoeft niet moeilijk te zijn. Algemeen uitgangspunt is dat je transparant moet zijn. Welke plichten heb je?

  • Meld hoe je persoonsgegevens verzamelt en wat je hiermee doet
  • Vraag vooraf toestemming
  • Toon aan dat je toestemming hebt
  • Bied een afmeldfunctie

Wil je naar klanten een mailing sturen? Dan mogen zij net zo lang gemaild worden als logisch is. Ga maar na: koop je een auto, dan is het niet logisch dat je van de dealer een maand later een commerciële mail krijgt. Dat zou kunnen worden opgevat als het niet naleven van de AVG-regels door de autoriteit persoonsgegevens. Maar na welke termijn mag dat dan wel? Het gaat er om dat je aannemelijk kunt maken dat jouw verstuurde mail op dat moment een logische commerciële boodschap is voor de klantrelatie.

Heb je een webshop? En heeft iemand een winkelwagen gevuld, maar geen aankoop gedaan? Dan is het versturen van een ‘achtergelaten winkelwagen mail’ een effectief middel. Maar let op: dit mag alleen als je al een klantrelatie hebt opgebouwd.

Belangrijkste bevindingen van het congres

Personalisatie van e-mails gaat steeds verder. In de toekomst zal dit gecombineerd worden met interactie in de e-mail zelf, al zal dit voor de mkb’er nog wat ver van zijn bed staan. Voor personalisatie van data heb je een flink budget nodig en hetzelfde geldt voor interactieve mails. Bovendien dienen die zoveel mogelijk geautomatiseerd te worden voor een efficiënte realisatie. Data koppelen aan de gebruiker en die gebruiker op basis van die data een leuke, interactieve, gepersonaliseerde (en ’t liefst een voorspellende) mail sturen: dat is de toekomst.

En vergeet ook niet heel veel te testen! Alles wat je doet moet je (eigenlijk) testen tot je ’n ons weegt. Het liefst onder een miljoen gebruikers en het liefst niet live. Dus.

Toen was het tijd om naar huis te gaan.

0 Reacties

Geef een reactie