De decembermaand: het juiste moment voor een marketingcampagne

13 november 2017

Pakjesavond, kerst en oud & nieuw zijn voor zowel consumenten als bedrijven een goed excuus om flink de knip te trekken. Daarmee is de decembermaand voor veel merken en bedrijven ook een ideaal moment om te pieken met een gerichte marketingcampagne. Social media zijn daar ideale kanalen voor, maar ook met meer traditionele kanalen kunnen bedrijven hun omzet proberen te verhogen met zo’n campagne. Maar hoe doe je dat?

Het juiste moment

De meeste consumenten doen hun kerstinkopen in december; sinterklaascadeaus volgen vanzelfsprekend nog iets eerder. Volgens onderzoek van Facebook spenderen mensen in de aanloop naar die feestdagen (tot en met oudejaarsavond) steeds meer tijd op social media, waardoor (vooral) december het juiste moment is om de doelgroep te bereiken. Wanneer je daadwerkelijk moet beginnen met het inzetten van en campagne is ook afhankelijk van je bedrijf en de branche waarin je opereert. Met behulp van bijvoorbeeld Google Analytics kun je, op basis van de momenten waarop in het verleden conversies werden gegenereerd, bepalen wat voor jou het juiste moment is om in te zetten op een campagne.

Het juiste middel

Zo’n campagne is zelden toegespitst op één middel. De sterkste campagnes zijn (vaak) een mengelmoes van diverse marketingmiddelen, waardoor bijvoorbeeld social media, e-mailmarketing en traditionele media elkaar kunnen versterken. Met zo’n crossmediale campagne zorg je er dus voor dat je meer bereik voor je actie kunt genereren dan wanneer je op één middel inzet. Niet alleen doordat je op meerdere fronten zichtbaar bent, maar ook omdat je op die manier een beter verhaal kunt vertellen. Verderop in dit artikel geven we hier wat voorbeelden van.

Dat het belangrijk is om tenminste online zichtbaar te zijn, blijkt uit het feit dat steeds meer aankopen online gedaan worden, ook richting de decembermaand. Social media in het specifiek nemen hier ook een steeds belangrijkere plaats in: volgens onderzoek van Ipsos Marketing in 2016 geeft 49% van de ondervraagden aan dat Facebook invloed heeft op hun kerstinkopen.

Een duidelijk zichtbare trend is de stijging in het gebruik van mobiele apparaten. Volgens hetzelfde onderzoek van Ipsos vonden er in de kerstperiode van 2016 voor het eerst meer conversies plaats op mobiele apparaten dan op desktopcomputers. Bovendien gaf 40% van de ondervraagden aan dat hun mobieltje ze ook helpt om een beter geïnformeerde keuze te maken op het gebied van kerstinkopen. Online campagnes toespitsen op zowel desktops als mobiele apparaten is dan ook een must.

De juiste content

Nadat de juiste middelen en het juiste moment zijn vastgesteld, kun je bepalen welke content daarbij past. De campagne moet inhoudelijk passen bij je merk, doelgroep, budget, marketingdoelstelling en andere factoren. Om de exacte middelen voor een campagne te koppelen aan passende content maken we bij Juist gebruik van onze middelenmix. In dit overzicht is content afgestemd op de fase van de klantreis, waardoor je een afgewogen keuze kunt maken uit de juiste content. Mede dankzij dit model hebben we bij Juist veel ervaring met kerstcampagnes voor allerlei doelgroepen, budgetten en marketingdoelstellingen. Daarom hier enkele voorbeelden, ter inspiratie voor de komende decembermaand.

Het juiste voorbeeld

De kerstactie voor interieurzaak Van Donzel is zo’n voorbeeld. Klanten konden een virtuele kerstbal uit de kerstboom plukken. Iedere kerstbal was gevuld met een ander kortingspercentage. Om de korting te kunnen verzilveren moest de klant naam- en e-mailgegevens achterlaten, zodat de kortingscode toegestuurd kon worden. Simpel, maar doeltreffend:

  • Een actie in kerstsfeer
  • Geschikt voor desktops én mobiele apparaten
  • Interactief en triggerend, gericht op conversie, zowel qua omzet als dataverzameling
  • Makkelijk in te zetten op social media, maar óók daarbuiten bruikbaar
  • Met doelgroepbepaling kan gericht geadverteerd worden op Facebook

De actie werd versterkt door een semi-offline variant: in de winkel van Van Donzel stond eenzelfde kerstboom met kerstballen, met daarnaast een tablet waarop de door ons ontwikkelde applicatie draaide. De doelgroep werd benaderd via social media, de website en in de winkel zelf; via een zelf ontwikkelde applicatie werden e-mailadressen verzameld. Een mooi voorbeeld van een crossmediale kerstcampagne, die bovendien voor veel conversie zorgde, zowel qua sales als op het gebied van dataverzameling.

Het kerstgevoel

Een geslaagde campagne dus, vooral gericht op conversie. Maar meer conversie is niet altijd het belangrijkste doel van een campagne. Kerst is juist ook een geschikte periode om bijvoorbeeld te scoren op goodwill en likeability. Daarmee wordt veel meer een gevoel gekoppeld aan een merk; de kerstgedachte bijvoorbeeld. Voor restaurantketen ’t Zusje ontwikkelden we al aardig wat van zulke campagnes, zoals onderstaand voorbeeld van afgelopen jaar.

Een mooie actie, waarmee niet alleen het goede doel gesteund werd, maar ook veel interactie met fans plaatsvond en erg veel bereik werd gerealiseerd. Fans konden stemmen op het goede doel dat zij wilden steunen en daarmee een tapaspakket winnen.

Kleiner budget?

Voor zo’n actie is ook een aardig marketingbudget van belang, maar ook met een meer bescheiden budget kun je inspringen op de decembermaand. Video is al een tijdje steeds belangrijker op social media, wat je ongetwijfeld terugziet als je bijvoorbeeld je Facebooktijdlijn doorscrollt. Onze klant Albert Heijn Gemert maakte vorig jaar een lipdub als traditionele kerstgroet. Zo’n actie is veel meer gericht op naamsbekendheid en het imago van het merk als lokale ondernemer. Dat was gelukt; de actie werd erg goed ontvangen bij de fans en zorgde voor een flinke piek in zowel bereik als interactie.

Een ideale kerstactie voor een kleiner budget, want adverteren tijdens deze gewilde periode is duurder dan tijdens andere momenten

Kerst is dus een niet te missen piekmoment. Door beter online zichtbaar te zijn tijdens de decembermaand kun je het groeiende online verkeer (bijvoorbeeld op Facebook) proberen aan je merk te binden. Afhankelijk van de doelstelling van je actie en je bedrijf kunnen diverse acties zorgen voor meer conversie, een groter bereik en meer naamsbekendheid. De decembermaand is hier een mooie kans voor.

Ook op zoek naar zo’n geslaagde kerstcampagne? Dan ben je bij ons aan het juiste adres!

0 Reacties

Geef een reactie