De zes principes van overtuigen (Robert Cialdini)

door
17 juni 2013
Leestijd: 1 minuut

Robert Cialdini is expert als het gaat om overtuigen, daarnaast is hij hoogleraar aan de Universiteit van Arizona. Hij schreef het boek “De zes geheimen van het overtuigen”, waarmee hij de hele wereld over reist om lezingen over te geven. Voordat dit allemaal tot stand kwam heeft Cialdini samen met zijn team allerlei onderzoeken gedaan. Deze onderzoeken zorgen voor duidelijke voorbeelden van zijn theorie. Zijn theorie is sowieso niet bijster ingewikkeld; hij is juist goed door zijn eenvoud. Naast alle onderzoeken bouwde Cialdini zijn kennis op als undercover verkoper bij verschillende bedrijven.

Zijn technieken om te overtuigen zijn niet alleen wetenschappelijk onderbouwd maar ook afkomstig uit de sociale psychologie. Dit zijn de zes principes:

  1. Reciprocity
  2. Scarcity
  3. Authority
  4. Consistency
  5. Liking
  6. Consensus

secrets from the science of persuasion

Deze zes technieken worden in de video onderaan duidelijk omschreven aan de hand van kleine en praktische voorbeelden die direct in de praktijk gebracht kunnen worden.

  1. Reciprocity (wederkerigheid)
    Mensen zijn geneigd om iets voor jou terug te doen, als jij eerst iets voor hen gedaan hebt.
  2. Scarcity (schaarste)
    Schaarsheid zorgt automatisch voor vraag.
  3. Authority (autoriteit)
    Men is geneigd om zich te baseren op experts als men een bepaalde actie moet uitvoeren.
  4. Consistency (consistentie)
    Als mensen zich ergens toe commiteren (vooral in spraak of tekst), handelen ze vervolgens op een manier die consistent is met dit commitment.
  5. Liking (sympathie)
    Mensen zijn gemakkelijker te overtuigen door mensen die zij aardig vinden.
  6. Consensus (sociale bevestiging)
    Mensen zijn sociale dieren, waardoor men dingen wil doen of doet die ze dit andere mensen ook zien doen.

Afbeeldingsresultaat voor cialdini authority examples

 Video: Science of persuasion (11:51)

 

Wil jij weten hoe je deze zes principes over overtuigen in de praktijk kan brengen? Neem dan eens contact met ons op!

0 Reacties

Geef een reactie