De toekomst van retail volgens shoppers

door
25 september 2012
Leestijd: 1 minuut

CapGemini onderzocht de toekomst van retail in 16 landen en vroeg ruim 16.000 consumenten naar hun verwachtingen tot 2020. In het rapport Digital Shopper Relevancy zijn alle resultaten verpakt. De meeste ontwikkelingen zijn bekend, er zijn echter ook een aantal interessante inzichten te ontdekken in landen met meer volwassen markten. De belangrijkste conclusies vind je in deze post!

  • 51% van de consumenten denkt dat in 2020 fysieke winkels zich ontwikkeld hebben tot meer showroom-achtige omgevingen waarin de beleving centraal staat. Je kunt producten zien, voelen, uitproberen en soms zelfs proeven. Op basis hiervan beslissen consumenten zelf langs welk kanaal ze gaan bestellen.
  • 56% van de ondervraagden zegt meer bij een fysieke winkel te gaan kopen als ze de producten eerst online kunnen bekijken (cross channel gedachte).
  • 30% van de consumenten zegt dat de meeste retailers geen consistent aanbod en beleving aanbieden via de diverse kanalen (online, offline, mobile).
  • Volgens 60% zijn meerdere verkoopkanalen al binnen 2 jaar (2014) de norm (anytime, anywhere, anyhow), zie onderstaande figuur.
  • 31% van de ondervraagden uit de VS geeft aan meer online te kopen dan bij een fysieke winkel.
  • 61%  van de consumenten vindt het geen probleem dat online winkels hun surf- en koopgedrag monitoren om op basis daarvan sneller te kunnen winkelen in de toekomst.
  • 41% van het winkelend publiek geeft aan dat ze via hun smartphone herkend zouden willen worden als ze in een fysieke winkel zijn.

Meerdere (verkoop)kanalen tijdens het koopproces

Onderstaande figuur is een mooie weergave van het gedrag van diverse consumenten middels diverse kanalen tijdens de verschillende stadia.

Bekijk ook de video (4:39)

Bron voor gebruikte afbeeldingen: volledige rapport Digital Shopper Relevancy.

0 Reacties

Geef een reactie