De toekomst van digitale marketing

door
21 juni 2012
Leestijd: 2 minuten

Tijdens de jaarlijkse Future Of Digital Marketing conferentie welke vorige week in Londen werd gehouden, presenteerde Econsultancy haar toekomstverwachtingen op het gebied van digitale marketing. De praktische toepasbaarheid van de inzichten, concepten en verwachtingen staan centraal tijdens deze conferenties. Actuele thema’s van dit jaar waren: toename van personalisatie, belang van oprechtheid, mobiel is volwassen en content marketing. In deze post een korte samenvatting van de inzichten en onze aanvullingen daarop, aangevuld met een bijbehorende infographic.

Personalisatie is de toekomst van digitale marketing

Personalisatie is een hot item. Marketeers beseffen dat er geen ‘single customer view’ bestaat waarin je voor ieder touch point een invulling kunt kiezen, maar dat klanten zich op een unieke manier gedragen. Met segmentatie kun je dit deels invullen echter zit de uitdaging in het toepassen van de almaar groeiende mogelijkheden op het gebied van personalisatie. Denk aan actuele voorbeelden zoals retargeting of het liquid internet zoals door Iqnomy wordt verkondigd.

Een andere relevante ontwikkeling is de samensmelting tussen de afdelingen marketing en verkoop en de toenemende invloed  en het krediet van de afdeling IT binnen bedrijven. Voor de implementatie van personalisatie is dit een gunstige en wenselijke ontwikkeling.

Klanten verlangen oprechtheid

Sociale media worden meer en meer ingezet om wederzijdse toewijding (engagement) te creëren bij en met klanten. Klanten willen meer dan kortingscodes, promoties en likes; ook zij zijn op zoek naar daadwerkelijk toegevoegde waarde die ook nog eens geloofwaardig en oprecht is. Betrokkenheid, geloofwaardigheid, toewijding zijn de meer zachte factoren maar van groot belang in de beleving en ervaring van klanten. Een mooie quote hierbij is “If you want a customer to love you, then give them love back”.

Mobiel is volwassen geworden

Mobiele en verbonden technologieën hebben dit jaar enorm aan aandacht gewonnen. Klanten vragen steeds meer naar geïntegreerde ervaringen; anytime, anywhere and anyhow. Op momenten dat het mij schikt, op welke plaats dan ook en op alle mogelijke devices (desktop, tablet, smartphone). Met de ontwikkeling van mobiel kunnen marketeers op ongekende mogelijkheden targetten (anytime, anywhere, anyhow). Met de toenemende penetratie van mobiel in ons dagelijkse leven wordt dit alsmaar groter.

Ieders content kan king worden

De ontwikkeling van content en ‘content marketing’ als instrument winnen gestaag aan populariteit. Niet alleen zien bedrijven in dat zij met content hun kennis en passie kunnen delen maar tegelijkertijd is het ook een mogelijkheid om autoriteit te creëren en om op inhoud in contact te treden met  doelgroep(en).

In onderstaande infographic een visueel overzicht van interessante en relevante ontwikkelingen, inzichten en tweets tijdens het FODM 2012:


Bron: Econsultancy.com

0 Reacties

Geef een reactie