De evolutie van Google’s 1e pagina met zoekresultaten

door
1 augustus 2013
Leestijd: 1 minuut

De pagina met zoekresultaten van Google bestaat inmiddels al lang niet meer uit ’10 tekstresultaten met blauwe links’. Door het vertonen van afbeeldingen, video’s, lokale resultaten via Google Maps en producten via Google Shopping zijn de zoekresultaten op de eerste pagina niet alleen visueler maar ook attractiever en intuïtiever ingericht. In vaktaal heet zo’n pagina met zoekresultaten overigens een SERP (search engine results page). Google’s strategie om je ‘zo snel mogelijk naar het juiste zoekresultaat’ te brengen buigt langzaam maar zeker om naar de strategie om je ‘zo lang mogelijk binnen Google te houden’. Daar schreven we vorig jaar ook al over in het kader van het ‘don’t be evil‘ motto van Google.

Afgelopen maand werd de jaarlijkse ‘MozCon’ gehouden, dit is een van de grotere conferenties voor SEO’ers. De trend dat ‘SEO’ en online marketing steeds meer bewegen naar een inbound marketing tactiek is ook hier merkbaar in de verschillende presentaties. Eén daarvan trok onze aandacht, die van Peter Meyers. Uit zijn onderzoek blijkt dat nog maar 15% van alle pagina’s met zoekresultaten (SERP’s dus) bestaat uit de ouderwetse pagina met 10 blauwe links. De rest is allemaal voorzien van ‘rijke en interactieve’ content zoals:

  • lokale resultaten (Google Maps)
  • gepersonaliseerde resultaten (Google+)
  • tonen van afbeeldingen en video’s (YouTube)
  • tonen van reisafstanden, vliegtijden en actuele verkeersinformatie
  • informatie over films en acteurs
  • informatie via Wikipedia
  • informatie over recepten
  • gerelateerde zoekopdrachten
  • etc.

In zijn presentatie worden 85 (!) voorbeelden behandeld die ingaan op de cosmetische en functionele veranderingen die de 1e pagina met zoekresultaten binnen Google doormaakt. De voorbeelden zijn uiteraard allemaal gerelateerd aan de VS en een groot deel daarvan is ook zichtbaar binnen Europa, echter (nog) niet allemaal. Kwestie van tijd voordat ook in Nederland alles zichtbaar is…

1 Reactie

    Geef een reactie