De 5 meest gestelde vragen over domeinnamen

door
30 juli 2013
Leestijd: 3 minuten

Iedereen heeft er tegenwoordig dagelijks mee te maken. Domeinnamen. De naam die je gebruikt om je favoriete website te openen. Rondom domeinnamen

  1. Hoe kan ik zien of een domeinnaam is geregistreerd?
  2. Waar moet je rekening mee houden bij domeinnaamregistratie?
  3. In hoeverre zijn zoekwoorden in een domeinnaam belangrijk?
  4. Welke regels gelden er bij domeinnaamregistratie?
  5. Wat is een domeinnaam waard?

1. Hoe kan ik zien of een domeinnaam wel of niet geregistreerd is?

In Nederland kun je registraties en informatie van de houders checken bij Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (www.sidn.nl).

Wereldwijd kun je op diverse zogenaamde ‘whois’ sites checken of domeinnamen geregistreerd zijn en zo ja door wie (tot op bepaalde hoogte zichtbaar)

 

2. Waar moet je rekening mee houden bij het registreren of aanschaffen van een domeinnaam?

  • Zorg voor een duidelijke en beschrijvende naam
    Een domeinnaam omschrijft vrijwel altijd je bedrijfsnaam, product of dienst of een combinatie daarvan. Zorg voor een korte, makkelijk te spellen en beschrijvende naam. Bestaat je domeinnaam uit meerdere woorden zorg dan dat je de domeinnaam met en zonder ‘streepje’ registreert zodat een concurrent deze niet kan registreren. Daarnaast is het voor sommige combinaties voor gebruikers én zoekmachine duidelijker waar het over gaat.
  • Registreer de juiste extensie
    Ben je enkel actief in Nederland? Registreer dan een domeinnaam met het ccTLD (country code Top Level Domain) .nl, dit noemen we ook wel de extensie. Heb je een meer internationale focus zorg dan ook dat je een .com extensie hebt geregistreerd. Dergelijke ‘generieke’ extensies noemen we gTLD’s (generic Top Level Domain).Houd echter wel rekening met het feit dat ‘chauvinisme’ hier van invloed is. Een bezoeker uit Duitsland is eerder geneigd op een .de resultaat te klikken dan een .nl
  • Bewaak de uniformiteit
    Als je in meerdere landen actief bent is het wel zo professioneel en netjes om de domeinnaam met diverse extensies te registreren. Bij een bedrijfsnaam is de vertaling naar een uniforme / Engelse taal niet aan de orde, bij ‘zoekwoorddomeinnamen’ bezit je in de meest ideale situatie ook alle equivalenten op land/taalniveau.

 

3. In hoeverre zijn zoekwoorden in een domeinnaam van belang voor de vindbaarheid in Google?

  • Aanwezigheid van zoekwoorden in een domeinnaam
    Een (korte) domeinnaam welke één of meerdere zoekwoorden bevat biedt een aantal voordelen vanuit SEO (zoekmachineoptimalisatie). Het is echter geen garantie voor een betere vindbaarheid. Zogenaamde ‘exact keyword domains’ zoals bijvoorbeeld ‘Stukadoor.nl’ of ‘Bedrijventekoop.nl’ zijn vrijwel allemaal geregistreerd.
  • Zoekwoord in enkelvoud of meervoud
    Als je kiest voor een domeinnaam met een zoekwoord is het van belang te weten of dit het juist zoekwoord is. Enerzijds telt het zoekvolume (hoe vaak wordt er op gezocht), anderzijds is het van belang om het meest gebruikte zoekwoord toe te passen. Van het ene woord wordt de enkelvoudige versie vaker gebruikt, in weer een andere situatie is de meervoudsvorm beter geschikt.

 

4. Welke regels gelden bij het registreren van een domeinnaam?

  • Een .nl domeinnaam mag uit maximaal 254 karakters bestaan.
  • Een domeinnaam mag alleen uit letters, cijfers of streepjes bestaan. Komma’s en spaties zijn niet toegestaan. In sommige landen mogen wel landgebonden taaltekens zoals ö of ü gebruikt worden.
  • Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen hoofd- of kleine letters

Naast deze meer procedurele regels is algemene wetgeving rondom merkenrecht uiteraard ook van toepassing. Daarnaast kun je in sommige landen enkel een domeinnaam registreren als je daar ook over een fysiek postadres beschikt.

 

 

5. Wat is een domeinnaam waard?

Los van het feit dat een domeinnaam om uiteenlopende redenen een bepaalde emotionele waarde kan hebben is de bedrijfseconomische waarde van enkel een domeinnaam niet eenvoudig te bepalen. Het komt uiteindelijk toch vaak neer op ‘het is maar net wat een gek ervoor geeft‘. Toch zijn er wel een aantal factoren te benoemen die de waarde in positieve of negatieve zin kunnen beïnvloeden:

Positief

  • De domeinnaam genereert veel rechtstreeks verkeer omdat het bijv. een veelgebruikt (zoek)woord betreft
  • Het gaat om een ‘oude’ domeinnaam met een rijke historie omtrent het onderwerp (relevantie)
  • De domeinnaam beschikt over veel backlinks (websites die linken naar deze naam)
  • De domeinnaam is kort, eenvoudig, goed te onthouden en universeel uit te spreken

Negatief

  • De domeinnaam is in het verleden gebruikt voor SPAM acties 
  • De domeinnaam is alleen iets waard als bijv. de enkel- of meervoudsvorm ook aangekocht kan worden (en dat is onmogelijk in een bepaalde situatie)

 

0 Reacties

Geef een reactie