Content marketing: bezint eer ge begint

door
3 april 2014
Leestijd: 3 minuten

Content marketing is het nieuwste ‘buzzword‘ in de wereld van online marketing. Na de hele hype rondom social media lijkt tegenwoordig alles om content marketing te draaien. Ook hier geldt: weinig nieuws onder de zon. Het toenemend zoekvolume op het zoekwoord ‘content marketing’ bevestigd ook de explosieve groei van de toenemende interesse:

google trends content marketing

Bron: Google Trends

Wat is content marketing?

Content marketing gaat over het bedenken, maken en delen van relevante informatie via het juiste kanaal voor het juiste publiek: daar waar de behoefte van je doelgroep matcht met jouw behoeften en kennis. Dit met als doel om je doelgroep aan je te binden op inhoudelijk in plaats van commercieel niveau.

Content marketing is ontstaan vanuit de gedachte dat het bereik en effect van traditionele mediakanalen de afgelopen jaren steeds verder afnemen. Tel daarbij op dat we als consumenten steeds vaker zelf bepalen aan welke informatie we wel of geen behoefte hebben. We maken zelf onze keuzes in wat wel of niet relevant is.

Wat is ‘content’?

Content is een breed begrip. ‘Inhoud’ is wellicht de beste verwoording. Inhoud van een webpagina in de vorm van teksten, beelden, audio, video, formulieren, reviews, whitepapers, downloads of tools.

 

Is content king?

Ja en nee. Alleen content binnen de juiste context is king. Twee stelregels die daarbij gelden:

  1. Stel jezelf niet de vraag ‘waarom je iets met content marketing zou  moeten’ maar ‘hoe je content marketing kunt inzetten’ als middel om je doel(en) te bereiken.
  2. Goede content levert alleen iets op als deze interessant en relevant is voor je doelgroep.

 

Hoe ga ik aan de slag met content marketing?

bezint eer ge begintVeel bedrijven gaan direct aan de slag met het delen van content op social media kanalen als Twitter en Facebook.

Vanuit de ‘just do it’ mentaliteit is hier niets op tegen, al is het natuurlijk niet onverstandig eerst eens na te denken over het ‘wat en hoe’ van jouw inzet van content marketing. Oftewel; bezint eer ge begint.

 

Stap 1 – bedenken van content

Start met het bepalen van een contentstrategie. In je strategie bepaal je wat je wil bereiken met de inzet van content marketing en hoe je dat gaat doen. Enkele onderdelen van je contentstrategie:

  • Concrete doelstellingen en KPI’s
  • Bereiken doelgroep(en)
  • Voeren ‘tone of voice’
  • Ontwikkelen content (inclusief analyse van bestaande content)
  • In te zetten kanalen

 

Stap 2 – inrichten van content

Voor de uitvoering van je content strategie heb je niet alleen de juiste mensen met de juiste kennis nodig. Ook de juiste systemen, tools en processen zijn randvoorwaarden voor een probleemloze uitvoering.

 

Stap 3 – maken van content

Goede content is interessant, leerzaam, betrouwbaar en effectief. Naast het feit dat het bijdraagt aan je doel, heeft iedere content een specifieke boodschap, is deze geoptimaliseerd voor zoekmachines en zet deze aan tot actie: download, aanmelding, doorklik naar soortgelijke content, delen etc.

Voor het maken van content dien je je eigen middelen als eerste aan te wenden. Kennis die binnen je bedrijf of netwerk aanwezig is of in het verleden gepubliceerde berichten of artikelen, ze bieden een eenvoudige opstap voor de inzet van content marketing.

Op zoek naar inspiratie voor nieuwe content? Maak eens een uitgebreide customer journey map en ontdek de momenten waarop je relevante en interessante content kunt bieden die aansluiten bij de situatie of behoefte van je doelgroep.

Tip: houd bij het maken van content rekening met de soorten content en je doelgroep. Onderstaande grafiek geeft de verschillen weer tussen de soorten content die iemand in een privé en zakelijke situatie het meest interesseert:

soort content

Bron: Marketingfacts

 

Stap 4 – delen van content

Pas in stap 4 spreken we feitelijk over content marketing: het delen van je content. In deze stap bepaal je wat je waar deelt, met wie en wanneer. Een goede contentplanning of kalender zorgt voor houvast en overzicht.

Afhankelijk van de diepgang en huidige inzet van bijvoorbeeld social media dien je te bepalen of de inzet van monitoringtools gewenst is om resultaten te monitoren. Binnen Google Analytics kunnen de volgende rapportages zinvol zijn:

  • Paginaweergaven van gepubliceerde content op eigen kanalen (website)
  • Herkomst van bezoek (zoekmachines, sociale kanalen, direct)
  • Bouncepercentage en gem. tijd op pagina
  • Conversies naar aanleiding van gepubliceerde content

 

Tip: The Content Marketing Matrix

SmartInsights ontwikkelde onderstaande infographic welke je in één oogopslag een samenvatting geeft van de middelen die je kunt inzetten in relatie tot de doelen die je ermee kunt hebben:

the content marketing matrix

 

 

Vragen, tips of opmerkingen? Reageer dan op dit bericht. Wil je meer weten over content marketing of hoe wij dit voor jouw bedrijf in de praktijk kunnen toepassen? Neem dan contact met ons op!

0 Reacties

Geef een reactie