Boekrecensie: Tribes

door
5 oktober 2010
Leestijd: 2 minuten

Wat is een Tribe? Ik hoor het je denken. Ik wist het ook niet, totdat ik het boek van Seth Godin had gelezen. Het kleine boekje (160 pagina’s) lees je lekker op een avondje weg en het zal je boeien van begin tot eind. Als je ook nog affiniteit hebt met ondernemerschap, marketing, psychologie of leiderschap dan raad ik je zeker aan om ‘m eens te lezen.

Maar wat is dan een tribe? Een ‘tribe’ is een groep mensen die onderling verbonden zijn, verbonden met een leider en verbonden met een idee. Het zit blijkbaar in onze aard om op zoek te gaan naar een tribe: of deze groep nu een religieuze, etnische, economische of zelfs muzikale (denk aan fanclubs) basis heeft: we willen nu eenmaal ergens bij horen…

Tijdens het lezen van het boek raak je enerzijds geboeid door de schrijfstijl van Godin en anderzijds kom je tot waardevolle inzichten voor tal van (dagelijkse) dingen. Eén van de meest interessante onderdelen uit het boek is bijvoorbeeld het gedeelte over het vinden van de Paarse Koe (*) binnen je bedrijf. Godin omschrijft dit als een uitzonderlijke dienst of een bijzonder product. Bruine en bonte koeien zijn maar saai, over paarse koeien zal wel geschreven en gesproken worden. Oftewel: dat zijn de ideeën die zich verspreiden; de organisaties die groeien. Het bedenken van deze paarse koeien is volgens Godin de essentie van waar het om draait op de hedendaagse markt. Voor marketing betekent dit: ideeën die zich verspreiden, winnen. Saaie ideeën verspreiden zich immers niet met als gevolg dat saaie organisaties dus ook niet groeien.

*: Over deze “Purple Cow” heeft Godin eerder een boek geschreven: zeker te weten een aanrader (bestel direct bij Bol).

Kernboodschap

De kern van het verhaal gaat over verandering. Een veelbesproken thema uiteraard, denk maar eens aan een van de meest bekende uitspraken van Charles Darwin (“It is not the strongest of the species that survive, nor the most intelligent, but the one most responsive to change”). Oftewel: als je in de huidige veranderende wereld weigert om mee te groeien ga je het niet redden. De enige weg die nooit succesvol is, is niets doen… Tsja, denk daar maar eens over na. Denk nou niet dat je na het lezen van het boek weet hoe je een groep moet leiden, hoe je die paarse koe gaat vinden, hoe je ervoor zorgt dat mensen je gaan volgen en dat tal van bruikbare handleidingen of checklists inbegrepen zijn want dat moet je (gelukkig maar) gewoon lekker zelf uitzoeken 🙂

Over Seth Godin

Seth Godin heeft een MBA in marketing aan de Stanford University en was marketing manager bij verschillende technologische bedrijven. Zijn eigen bedrijf Yoyodyne Entertainment richtte hij op in 1995 en verkocht hij 3 jaar later aan Yahoo! voor 30 miljoen dollar. Godin schreef al 12 boeken, waarvan er sommige bekender zijn dan hijzelf. In 2008 schreef hij Tribes en ik ben er door geïnspireerd geraakt.