Bestaat jouw winkel over 5 jaar nog?

door
27 augustus 2012
Leestijd: 2 minuten


Onze leef- en werkomgeving is het afgelopen decennium behoorlijk veranderd. Stond je ’s ochtends op met de krant, nu check je als eerste het laatste nieuws met de app van Nu.nl. Was je gemiddeld 46 minuten per dag online, vandaag de dag is dat gegroeid naar 4 uur. Bestelde je in 2002 voor nog geen € 100,- online, vorig jaar was dat bijna € 900,-. Niets vreemds, totdat je dit gaat vergelijken met de afstemming van mediakanalen van bedrijven. Dan pas wordt het interessant. Een eenvoudig voorbeeld aan de hand van een lokale winkelier die de lokale jeugdige doelgroep in zijn winkel wil krijgen:

10 jaar geleden

Je doelgroep leest het lokale weekblad, is op vrijdagavond te vinden in het centrum en men koopt jouw product vanwege het gegeven advies en lokale gemak. Als winkelier zorgde je ervoor dat je aanwezig was daar waar je doelgroep was; in het weekblad, op de kabelkrant en via huis-aan-huis mailings.

Vandaag de dag

Je doelgroep laat de krant links liggen, is continu ‘online’ met zijn iPhone om te whatsappen en weet wat men wil gaan kopen en wat het kost. Men is kritisch op het juiste moment en zoekt een winkel waar men zich thuis voelt of waar vrienden naar verwijzen via Facebook, ook al is het in Amsterdam. Als winkelier adverteer je nog steeds in de krant en is het lastig dat webwinkels onder de adviesprijs zitten. Op sociale media ben je niet relevant of interessant genoeg en je vindt het vervelend dat in je winkel de smartphone de voorkeur krijgt boven de verkoper…

Het antwoord op de vraag waarom men producten bij jou zou willen kopen en niet bij je concurrent is tevens het antwoord op de vraag of je winkel over 5 jaar nog bestaat. Consumentengedrag blijft in rap tempo veranderen, blijf je bij het oude of ga je aan de slag met het antwoord op deze vraag?

Oftewel, zoals Charles Darwin ooit zei: it’s not the strongest that survive, nor the most intelligent, but the ones most adaptable to change.

0 Reacties

Geef een reactie