Benieuwd welke bedrijven jouw website bezoeken?

door
1 augustus 2014
Leestijd: 2 minuten

analytics

Als je actief bent in de B2B markt is het interessant om te weten welke bedrijven je website hebben bezocht en wat ze bekeken hebben. Er verschijnen de laatste tijd steeds meer bedrijven die deze data als een betaalde dienst aanbieden, terwijl veel bedrijven niet weten dat deze data met Google Analytics eenvoudig boven water is te halen. In deze blogpost vind je een handig stappenplan om binnen 5 minuten de bedrijven die jouw website bezochten inzichtelijk te krijgen!


netwerk google analytics

Zie welke bedrijven op je website zijn geweest met Google Analytics

Google Analytics registreert van iedere bezoeker diverse technische informatie zoals het apparaat waarmee wordt gesurft, de browser en schermresolutie die wordt gebruikt en de bijbehorende laadtijd. Wat Analytics echter ook registreert is de zogenaamde serviceprovider die je toegang verschaft tot het internet. Als je vanuit huis het internet op gaat is dit meestal een internetprovider zoals Xs4all, KPN, Ziggo of Tele2. Een bedrijfsaansluiting wordt door de beheerder van het netwerk vrijwel altijd voorzien van de bedrijfsnaam, met als gevolg dat je deze te zien krijgt in software als Google Analytics.

 

Stap 1 – Navigatiepad in Analytics

De lijst met ‘bedrijven’ (serviceproviders) vind je als volgt:

  1. Log in op Google Analytics (link)
  2. Open het profiel van je eigen website
  3. Klik in het linkermenu op Doelgroep
  4. Klik in het submenu p Technologie
  5. Klik op Netwerk

Je krijgt nu een lijst met alle serviceproviders te zien, deze lijst bestaat echter grotendeels uit providers zoals:

  • xs4all
  • vodafone
  • casema
  • ziggo
  • kpn
  • tele2

Deze providers wil je graag filteren zodat je alleen ‘echte bedrijven’ over houdt.

 

Stap 2 – Filter de resultaten

Je zou de zoek- en filterfunctie van Analytics kunnen gebruiken, maar dan moet je of alle providers één voor één toevoegen of weten hoe je met reguliere expressies omgaat. Om het je wat eenvoudiger te maken hebben we een segment gemaakt wat je met één klik in je eigen Analytics profiel kunt inlezen! Daarvoor volg je onderstaande stappen:

1. Open het filter als segment door op deze link te klikken

2. Selecteer het profiel waar je het segment op wil toepassen (zie screenshot) en voeg evt. een andere naam in voor het segment:

scherm segmentconfiguratie

3. Klik op maken, vervolgens krijg je onderstaand scherm te zien:

scherm segmentconfiguratie opslaan

4. Klik op opslaan

5. Ga terug naar het tabblad rapportage (bovenin naast het logo van Analytics)

6. Navigeer naar het navigatiepad ‘Netwerk’ zoals in stap 1 omschreven

7. Klik bovenin op de button ‘Segment toevoegen’ (zie screenshot)

segment toevoegen

8.Vink ‘Alle sessies’ uit en vink onder het submenu ‘Aangepast’  het segment aan wat je zojuist hebt aangemaakt en klik op toepassen

9. Je hebt nu een overzicht van alle bedrijven die jouw website bezocht hebben!

10. Om eenvoudig naar deze filter terug te keren klik je bovenin op de button ‘Snelkoppeling’ en geef deze een naam. Vervolgens kun je in het linkermenu onder Snelkoppelingen het gemaakte filter eenvoudig bereiken.

 

Stap 3 – Mail de resultaten wekelijks naar jezelf!

Om niet dagelijks of wekelijks te hoeven checken wie er op je website is geweest kun je Google Analytics automatisch een mail naar jezelf laten versturen met een PDF overzicht:

1. Open de snelkoppeling die je zojuist gemaakt hebt

2. Klik bovenin op de button E-mail

3. Vul het e-mailadres in waar je de mail naartoe wil versturen, selecteer de type bijlage (PDF),  kies de frequentie en klik op Verzenden!

0 Reacties

Geef een reactie