Alle online afrekenmodellen en afkortingen

door
16 maart 2015
Leestijd: 2 minuten

cpm-cpc-cpl-cpa

In de wereld van online advertising worden een groot aantal afkortingen gebruikt voor de verschillende online afrekenmodellen. Ieder afrekenmodel heeft bepaalde voor- en nadelen, zo ligt bij het CPM (Cost Per Mille; kosten per 1.000 vertoningen)model het risico vooral bij de adverteerder aangezien de exploitant enkel ruimte beschikbaar hoeft te stellen. De adverteerder daarentegen heeft controle over zijn campagne omdat het aantal vertoningen gegarandeerd is.

Bij afrekenmodellen waar het risico meer bij de exploitanten ligt, levert de adverteerder daar ook controle over de context en timing van de campagne voor in. Hierbij moet je denken aan CPL (Cost Per Lead) en CPA (Cost Per Acquisition).

Onderstaand tref je daarom een overzichtelijk rijtje aan van alle afrekenmodellen.

CPA

Cost per acquisition, ofwel de kosten per acquisitie. De verkoop wordt dan niet op de eigen site gerealiseerd, maar op de site van de adverteerder.

CPC

Cost per click: voor elke klik op een advertentie wordt betaald. De gemiddelde CPC is de gemiddelde prijs die per klik wordt betaald. De trigger hiervoor is interesse opwekken. Dit wordt bevestigd met een klik.

CPD

Cost per download. Dit model wordt vooral gebruikt bij mobile advertising om per app-download af te rekenen.

CPE

Cost per engagement. Deze engagements kunnen reacties of retweets op berichten zijn, maar ook advertenties waar consumenten voor enkele seconden overheen gaan.

CPI

Cost per install. Deze afkorting wordt vooral bij mobile apps gebruikt, maar ook bij pc-software.

CPL

Cost per lead: elke lead (verkoopkans) is voorafgegaan door bepaalde marketinginspanningen. De kosten hiervan worden weergegeven in CPL. Een koper wil iets, er is een behoefte.

CPM

Cost per mille: kosten per 1000 vertoningen. Dit afrekenmodel wordt voornamelijk gebruikt bij banneradvertenties; het belangrijkste doel is awareness.

eCPM

effective Cost Per Mille, oftewel de effectieve kosten per duizend vertoningen. De formule voor het berekenen van de eCPM luidt als volgt: totale inkomsten / totaal aantal vertoningen x 1.000 = eCPM. Dit afrekenmodel stelt je beter in staat om verschillende CPM campagnes met elkaar te vergelijken om onderlinge resultaten beter in beeld te krijgen.

CPO

Cost per order, ofwel kosten per bestelling. CPO, CPA en CPS worden overigens vaak door elkaar gebruikt.

CPS

Cost per sale. Dit zijn de verkoopkosten per transactie. De verkoop wordt op de eigen website gerealiseerd.

CPV

Ccost per view. De kosten per weergave is een methode die onder andere gebruikt wordt bij AdWords voor video.

CPX

Cost per action, ofwel de kosten per actie. Dit kan van alles zijn (betaling, retweet, reactie, delen, klik).

Fixed fee 

Een vast bedrag voor een bepaalde periode.

Time on site 

Vooral bij advertorials wordt dit afrekenmodel gebruikt. De adverteerder betaalt alleen als de consument een bepaalde tijd op de advertorial of site is geweest en voldoende tijd heeft genomen om de boodschap te kunnen lezen.

0 Reacties

Geef een reactie