Advertentiemogelijkheden op Marktplaats.nl

door
29 maart 2013
Leestijd: 2 minuten

Naast adverteren met Google AdWords biedt ook Marktplaats (de nummer 9 onder de grootste websites van Nederland) de mogelijkheid om met een vergelijkbaar programma te adverteren op Marktplaats.nl. Het programma van Marktplaats.nl heet Admarkt en biedt interessante mogelijkheden voor adverteerders om producten onder de aandacht te brengen bij een grote groep Nederlandse consumenten. 

Marktplaats

Er zijn vier kanalen waarmee je je producten of je website kunt promoten op Marktplaats.nl, uiteindelijk draait het ook hier om inschakeling van het juiste kanaal of de juiste combinaties:

  • De standaard Markplaats advertenties (Via een persoonlijk profiel op Marktplaats)
  • Topadvertenties (via de Admarkt van Marktplaats)
  • Banners en tekstlinks (via Marktplaats)
  • Display advertising (via Google AdWords)

 

1. Standaard Marktplaats advertenties

Via een persoonlijk profiel op Marktplaats worden de normale advertenties aangemaakt en geplaatst. Zodra je een advertentie in de database van Marktplaats.nl plaatst zal deze naarmate de tijd verstrijkt verder naar beneden op de lijst van advertenties komen te staan. Er zijn ook mogelijkheden om je advertentie beter in beeld te brengen, hierin heb je 3 keuzes:

  1. Topadvertentie (€25): de advertentie zal 7 dagen bovenaan in de advertentielijst blijven staan
  2. Dagtopper (€4): de advertentie staat 24 uur bovenaan de pagina
  3. Omhoog plaatsen (€1,65): de advertentie opnieuw boven aan de pagina laten plaatsen.

Het is ook mogelijk om het adres van je website aan de advertentie te koppelen, dit kost €9 per advertentie. Zodoende kunnen bezoekers direct doorklikken naar je website. Denk Marktplaats niet te slim af te zijn door het adres als tekst in te voeren in de advertentie want dat wordt genegeerd…

2. Admarkt

Bij Admarkt betaal je net als bij Google AdWords per klik. Via deze manier van adverteren op Marktplaats ben je verzekerd van een toppositie in de advertentiecategorie naar keuze maar ook in de zoekresultaten van Marktplaats. Je kunt per advertentie een budget instellen en de maximale koste per klik (max CPC). Op deze manier houd je goed overzicht van de kosten. De prestaties van de advertenties zijn duidelijk in beeld gebracht waardoor de advertenties prima te optimaliseren zijn.

3. Banners en tekstlinks

Marktplaats biedt ook de mogelijkheid om via hun platform banners te plaatsen. Deze kun je op doelgroep, productcategorie en nog veel meer verschillende mogelijkheden targeten. Marktplaats heeft een handig overzicht gemaakt waar alle mogelijkheden en tarieven inzichtelijk zijn gemaakt.

4. Display advertising

Marktplaats toont ook tekstadvertenties die beheerd worden vanuit het zogenaamde Google AdWords display netwerk. Je maakt de advertenties dus aan in je Google AdWords account / campagne en stelt deze met behulp van zoekwoorden en gerichte plaatsingen in op de relevante pagina’s op Marktplaats. Dit is ook op basis van CPC of CPM. Ook hier kun je een maximaal dagbudget ingeven.

Aan de slag!

Voordat je gaat beginnen met adverteren op Marktplaats en een keuze gaat maken  uit  één of meerdere kanalen moet je er natuurlijk wel voor zorgen dat je een duidelijke doelstelling en budget voor ogen hebt. Stem deze goed op elkaar af en bepaal welk kanaal of kanalen het beste passen bij jouw situatie.

Onderstaand een overzicht van waar je advertenties geplaatst kunnen worden en hoe je ze kunt herkennen:

  1. Dagtopper/normale advertentie
  2. Topadvertentie
  3. Banners via Marktplaats
  4. Tekstadvertenties via Google AdWords

Martplaats Admarkt advertentie posities 2

Heb je een vraag over adverteren op Marktplaats? Mail me dan op b.pearson@juist.nl en ik help je graag verder!

0 Reacties

Geef een reactie