5 tips voor linkbuilding in 2016

door
26 januari 2016
Leestijd: 3 minuten

1. Vraag om links

Deze linkbuilding strategie kan in twee categorieën worden verdeeld. Eerst is het van belang om te kijken of je vrienden en of kennissen hebt in jouw omgeving die een eigen website hebben. Is dat het geval? Spreek ze eens aan en vraag wat de mogelijkheden zijn. Wie weet is het voor hen geen probleem om een link naar je website te plaatsen. Hoe meer de content van de website op de geplaatste link aansluit, des te beter.

Ten tweede is het goed om je stoute schoenen aan te trekken en een blogger of een website waar je content goed op aansluit te benaderen. Vraag recht op de man af of je ze iets voor je kunnen betekenen als het gaat om linkruil en wat ze daarvoor terugvragen. Voor wat hoort wat.

2. Ga aan de slag met gastbloggen

Gastbloggen is sterk veranderd in verhouding met enkele jaren geleden. Vandaag de dag vind je steeds minder derderangs berichten verspreid over tientallen ‘spammy’ websites. Een artikel met hoge kwaliteit op een bekend blog kan voor uitstekende resultaten zorgen. Zowel in de vorm van verkeer als in de rankings van een zoekmachine. Hoe spammy de website is waar je het op zet en welke content je daar plaatst is natuurlijk je eigen keuze, hier mag je best kritisch op zijn.

Er zijn voldoende websites of blogs waar je je blog op kunt publiceren. Voordat je ergens een artikel publiceert, houd aub rekening met onderstaande aspecten:

  • de website of blog past in de context van je bericht
  • je blog gaat niet over hoe goed jij of je product/dienst/bedrijf is
  • zorg voor een kwalitatief blogbericht (geen grammaticale fouten, professionele uitstraling en interessant om te lezen)
  • houd in je achterhoofd dat een slecht bericht ook kan bijdragen aan een ongewenste reputatie

Het is belangrijk dat je links genereert die je website vooruit helpen en niet andersom. Slechte links worden immers afgestraft. Ook hier draait het om kwaliteit in plaats van kwantiteit.

Oftewel: bouw links voor je bedrijf, voor je klanten, maak ze relevant en associeer ze met goede content. Daarmee is je bezoeker blij en een zoekmachine als Google uiteindelijk ook. En daar wordt jij weer blij van 🙂

3. Herstel links die niet meer werken

Het idee is simpel: controleer de links die nu al naar jouw website leiden en controleer of de pagina waarop ze landen niet op een 404-pagina terechtkomen. Is dit wel het geval? Benader de persoon die de website beheert zodat de link aangepast kan worden. Een alternatief is om deze link door te laten verwijzen naar een eigen website met een 301 redirect. Echter is een harde link altijd meer waard dan een pagina die weer wordt doorgestuurd met een 301.

4. Genereer verkeer en links via social media

Jezelf promoten via social media is niets nieuws. Echter, het effectief inzetten van social media met betrekking tot je linkbuilding is een ander verhaal. Kijk eens goed naar succesvolle bedrijven hoe zij dit kanaal benutten. Analyseer dit gedrag, wie weet kun je hier nog iets van leren.

5. Blijf bouwen aan je merk

Deze linkbuilding strategie is van belang voor lange termijn en hier is geen vaste formule voor. Dit proces doorloop je met kleine stapjes en er komen veel verschillende aspecten bij kijken. Uiteindelijk levert deze strategie het meest op in je zoekmachinestrategie.

Laat je (merk) zien op internet, laat weten wie je bent en wat je weet/kan/doet. Ga op zoek naar mensen die vragen stellen op internet die jij kunt beantwoorden en doe dit vervolgens ook. Trek eens een in de paar weken een avond uit om een artikel van een paar honderd woorden te schrijven over iets uit je vakgebied. Verwijs vervolgens naar andere websites, deel het op social media, ga gastbloggen, benader de pers, organiseer conferenties, schrijf een boek of zorg ervoor dat wat je doet onderscheidend of merkwaardig is waardoor het spontaan gedeeld (lees: gelinkt) gaat worden.

Het punt is dat mensen, zoals jij en ik, je merk gaan zien als een autoriteit en dat laten merken op internet. Zoekmachines pikken dit altijd op en dit geeft jouw website op lange termijn een hogere autoriteit boven anderen in de rankings.

0 Reacties

Geef een reactie