10 veelgebruikte buzzwords in marketing

door
20 mei 2014
Leestijd: 3 minuten

megafoon marketing buzzwords

Een ‘buzzword’ is een modewoord zonder duidelijke betekenis. Buzzwords worden veelal gebruikt om interessant over te komen of om direct inhoudelijke reacties te voorkomen. Vaak betreft het een nieuw snufje of werkwijze waar veel mensen veel van verwachten.

De herkomst van het woord is afkomstig van het Engelse woord ‘buzz’, wat zoveel betekent als ‘gonzen’ of ‘geroezemoes’. Oftewel, iets waar iedereen over praat. In de marketingwereld hoor je regelmatig van die hippe termen de revue passeren, we zetten er 10 voor je op een rij:

#1 Big Data

Een gehypte term die voor veel verschillende definities zorgt. In de praktijk wordt big data gebruikt om besluitvormingsprocessen te baseren op basis van de sporen data die consumenten dagelijks achterlaten. ‘Big’ staat hier voor de enorme hoeveelheid data die beschikbaar is en niet met standaard software is te onderhouden.

Volgens onderzoeks- en adviesbureau Gartner gaat het om drie factoren: de hoeveelheid data, de snelheid waarmee de data binnenkomen en opgevraagd worden, en de diversiteit van de data. Daarnaast speelt ook de mogelijkheid tot statistische analyse een belangrijke rol.

Is ‘big data’ een hype? Nee. Met de opkomst van ‘the internet of things’ worden in de toekomst meer apparaten verbonden met internet dan enkel je pc, tablet, smartphone of tv. Denk bijvoorbeeld aan je auto, koelkast of verwarming. Door divers datastromen met elkaar te combineren kunnen interessante inzichten ontstaan welke voor diverse doeleinden kunnen worden gebruikt.

#2 The Cloud

In het hedendaagse internettijdperk draaien veel applicaties en systemen op het web in plaats van op je computer. Middels ‘the cloud’ kun je dus op ieder gewenst moment, vanaf iedere locatie en apparaat toegang verkrijgen mits een internetverbinding actief is. In de nabije toekomst behoren harde schijve en dubbele backups tot het verleden.

#3 Data Visualization

Voor het presenteren van grote aantallen data gebruiken we lijstjes, spreadsheets of powerpoints. Een veelgebruikte methode is het visualiseren van data om zodoende structuur aan te brengen in de hoeveelheid data waardoor patronen en inzichten eerder ontleend kunnen worden. Infographics zijn een veelgebruikt middel om data te visualiseren.

#4 Earned Media

Earned Media is een verzamelterm voor alle zichtbaarheid in media waar geen vergoeding tegenover staat. Zichtbaarheid die je als merk ‘verdient’ hebt omdat klanten ervaringen delen, op social media spreken over je merk of spontane ‘mond-tot-mondreclame’ die ontstaat als gevolg van promotionele inspanningen. Earned media vormt samen met paid en owned media een nieuw model in de samenstelling van de hedendaagse mediamix.

#5 Game Changer

Een game changer is een persoon, idee, product of software welke de ontwikkeling van een complete industrie radicaal kan veranderen.

#6 Gamification

Dat wat we kunnen leren van games toepassingen in ‘real life’. Denk aan onderlinge competities, transparantie en real-time feedback om zodoende de betrokkenheid te vergroten.

#7 Low-hanging fruit

Laaghangend fruit, we noemen ze ook wel eens ‘inkoppertjes’. Kansen die duidelijk zichtbaar zijn en erom vragen aangepakt te worden.

#8 Neuromarketing

Daar waar marketing en wetenschap elkaar treffen. Neuromarketing is een relatief nieuw gebied in de marketingwereld wat erop is gericht om patronen van het menselijk brein af te stemmen op advertenties, producten en diensten.

#9 Native Ad (sponsored content)

Een ‘native ad’ is een advertentie welke is gerelateerd aan de context waarin de advertentie zichtbaar is. Advertenties van Google op websites zijn een van de meest gebruikte en oude vormen van native ads. Tegenwoordig zie je niet alleen veel ‘sponsored content’ op sociale kanalen als Facebook en Twitter maar ook op platforms wordt content gepubliceerd met een commercieel karakter.

#10 Disruptive

Veel startups worden ‘disruptive’ genoemd. Een ontwikkeling die een industrie fundamenteel kan veranderen, wat in principe lijkt op #5, de Game Changer. Letterlijk vertaald is het een ontwrichting. Tegen de gevestigde orde ingaan om zodoende een markt te ontginnen wat de traditionele spelers niet verwachten.

0 Reacties

Geef een reactie