10 Google Analytics tips: meten is weten!

door
8 januari 2015
Leestijd: 5 minuten

Voor het rapporteren van data afkomstig uit Google Analytics en het periodiek meten van KPI’s is het van belang dat je over zuivere data beschikt én geen fouten maakt bij het rapporteren van die data. Kijk daarom eens naar deze 10 tips die we vaak als valkuil voorbij zien komen bij het gebruik van Google Analytics.

1. Eigen account

Het begint bij het begin. Zorg dat je een eigen account hebt en geen onderdeel uitmaakt van bijv. een bureau-account middels een eigen profiel. Dit omdat je enkel op accountniveau koppelingen kunt aanbrengen met andere Google producten zoals Webmastertools, AdWords en AdSense. Daarnaast zijn profielen niet overdraagbaar, enkel een account is middels gebruikersrechten over te dragen.

2. Intern verkeer

Vaak worden statistieken gemeten zonder filters aan te brengen. Eén van de meest belangrijke filters is het filter op IP-adres. Via www.watismijnip.nl kun je achterhalen wat het IP adres is van de PC/verbinding waarmee je vanaf dat moment op internet actief bent. Vanaf locaties waar de website door intern verkeer veel wordt bezocht is het zinvol om deze te filteren. Onder de kop ‘beheerder >> alle filters’ kan een nieuw filter toegevoegd of bewerkt worden:

google analytics ip filter instellen

 

3. Doelstellingen en doelen

Meten is weten, weten is veranderen. Zonder concrete doelstellingen heeft het geen zin om aan de slag te gaan met verzamelde data afkomstig uit Google Analytics. Doelstellingen kun je bepalen en de voortgang hiervan meten met Google Analytics, daarnaast zijn in Google Analytics ook doelen te configureren welke apart kunnen worden gemeten. Denk bijvoorbeeld aan conversiepagina’s als bestellingen, inschrijvingen, aanmeldingen etc.

Bij het meten en rapporteren dien je rekening te houden met deze doelen. Heb je bijvoorbeeld doelen én e-commerce geïmplementeerd dan kan het zomaar zijn dat je dus ook 2x een bestelling meet en Google in sommige gevallen ‘dubbele’ conversies toont ook al heb je dit zelf verkeerd geconfigureerd…

 

4. Ga nooit uit van een gemiddelde

Veel data in Google Analytics zijn gemiddelden. Een gemiddeld bouncepercentage als voorbeeld zegt echter niets. Het zegt pas iets als het getal in perspectief wordt geplaatst of in relatie tot een andere statistiek. Hieronder volgt een kort voorbeeld:

Analytics toont een gemiddeld bouncepercentage van 50% en het gemiddeld aantal bekeken pagina’s is 4. Omdat het bouncepercentage 50% is betekent dit dat 50% van alle sessies slechts 1 pagina heeft bekeken. Om tot een gemiddeld aantal bekeken pagina’s van 4 uit te komen, moet de andere 50% van alle sessies gemiddeld 7 pagina’s bekeken hebben. 

Oftewel: kijk altijd een aantal slagen dieper in Analytics. Een gemiddelde wordt gevormd door meerdere statistieken en situaties. Een gemiddelde heeft data wat zich eronder of erboven bevindt. Daar kun je inzichten uit halen.

 

5. Geen rapportage van KPI’s

Rapportages vinden veelal plaats op basis van platte aantallen. Aantallen zeggen niets zonder relatie in de vorm van een doelstelling, eerdere periode of trend cq. ontwikkeling die waarneembaar is.

  • Verzand dus niet in het rapporteren van een x aantal sessies, maar leg ook een onderlinge relevante relatie.
  • Rapporteer geen totaalaantallen maar maak kleinere segmenten en analyseer daarvan het gedrag. Een totaal van 1.000 sessies geeft pas inzicht zodra je weet hoe deze sessies zijn opgebouwd (400 direct, 400 organisch, 200 verwijzend).

Tot slot: let op dat bij het rapporteren van gegevens van ‘vandaag’ het tot 48 uur kan duren voordat ALLE data verwerkt is.

 

6. AdWords koppeling

Maak je gebruik van Google AdWords? Zorg dan dat Analytics en AdWords met elkaar gekoppeld zijn om kosten en data met elkaar uit te wisselen. Zorg dat je AdWords account toegang heeft tot het Google Analytics account/profiel, ga in het hoofdmenu naar ‘beheerder’ en klik op ‘AdWords-links’ om de koppeling tot stand te brengen:

adwords koppeling analytics

7. E-mail verkeer

Komt veel bezoek op je website terecht via e-mailacties? Zorg er dan voor dat dit bezoek ‘getagd’ wordt en ook als een aparte verkeersbron wordt gemeten. Doe je dit niet dan wordt het verkeer automatisch als direct verkeer beschouwd.

Je kunt uitgaande links in e-mails eenvoudig taggen middels het hulpprogramma van Google Analytics (link). Hier kun je de bron, het medium en een campagneterm opgeven. Zorg ervoor dat je als medium ‘e-mail’ invoert. Daarmee krijg je een code terug zoals hieronder die je achter je eigen URL kunt plakken:

/?utm_source=nieuwsbrief&utm_medium=e-mail&utm_campaign=naam-nieuwsbrief

 

8. Zoekopdrachten

Veel websites beschikken over een interne zoekfunctie. De ingevoerde zoekwoorden kun je importeren in Analytics, vervolgens geeft Analytics interessante inzichten over het vervolg van het (be)zoekgedrag en conversie van dit type bezoeker op je website.

Om dit in te stellen in Analytics moet je allereerst weten wat de queryparameter is die op je website gebruikt wordt. In het geval van dit blog krijg je dit in de adresbalk te zien zodra je het woord ‘zoekopdracht’ intypt in de zoekfunctie:

https://juist.nl/?s=zoekopdracht

De queryparameter is in dit geval ‘s’ of ‘s=’. Door dit in te voeren onder ‘beheerder >> weergave – instellingen weergeven’ worden vanaf dat moment alle zoekopdrachten in Analytics netjes voor je bijgehouden.

zoekopdrachten bijhouden analytics

9. Annotaties

Niet onbelangrijk: als je wijzigingen aanbrengt in Analytics kan het zomaar zijn dat je dit alweer vergeten bent wanneer je over een paar weken opnieuw inlogt. Dat geldt zeker voor zaken die bijvoorbeeld een jaar geleden plaatsvonden. Om dit te voorkomen kun je in Analytics een soort logboek bijhouden in de vorm van annotaties. Dit zijn korte notities die je op dagniveau kunt invoeren en kunt delen met andere gebruikers van je Analytics profiel. Hiermee kun je gedane wijzigingen, opgedane inzichten of relevante actualiteiten/weetjes delen en toevoegen aan de data als geheugensteuntje voor jezelf en anderen 🙂

Onder iedere grafiek vindt je in het midden een pijl naar beneden. Als je daarop klikt volgt rechts een blauwe link ‘nieuwe annotatie maken’. De rest spreekt voor zich:

annotatie maken analytics

10. Privacybeleid op eigen website

Ook al is het een open deur, toch zie je dat nog veel websites niet de wettelijk verplichte vermelding over het gebruik van Google Analytics niet vermelden op de eigen website. Sommige websites verwerken de vermelding in het cookiebeleid, anderen plaatsen de volledige vermelding zoals opgesteld door Google. Hieronder volgt de volledige vermelding:

Deze website maakt gebruik van Google Analytics, een webanalyse-service die wordt aangeboden door Google Inc. Google Analytics maakt gebruik van `cookies’ (tekstbestandjes die op uw computer worden geplaatst) om de website te helpen analyseren hoe gebruikers de site gebruiken. De door het cookie gegenereerde informatie over uw gebruik van de website (met inbegrip van uw IP-adres) wordt overgebracht naar en door Google opgeslagen op servers in de Verenigde Staten. Google gebruikt deze informatie om bij te houden hoe u de website gebruikt, rapporten over de website-activiteit op te stellen voor website-exploitanten en andere diensten aan te bieden met betrekking tot website-activiteit en internetgebruik. Google mag deze informatie aan derden verschaffen indien Google hiertoe wettelijk wordt verplicht, of voor zover deze derden de informatie namens Google verwerken. Google zal uw IP-adres niet combineren met andere gegevens waarover Google beschikt. U kunt het gebruik van cookies weigeren door in uw browser de daarvoor geëigende instellingen te kiezen. Wij wijzen u er echter op dat u in dat geval wellicht niet alle mogelijkheden van deze website kunt benutten. Door gebruik te maken van deze website geeft u toestemming voor het verwerken van de informatie door Google op de wijze en voor de doeleinden zoals hiervoor omschreven.

0 Reacties

Geef een reactie