Waar ben je naar op zoek?

08.06.2011
7 minuten
Wij zijn Juist

Alles wat je moeten weten over QR-codes

Juist Redactieteam

Je ziet ze tegenwoordig overal: QR-codes. In tijdschriften, bushokjes, museums of zelfs op menukaarten. QR-codes zijn niet meer weg te denken. Maar wat is het nut eigenlijk van deze barcodes?

Een scanbare kruiswoordpuzzel?

Om te beginnen is het handig om uit te leggen wat een QR-code überhaupt is. Een QR-code is een barcode die je via je telefoon kan scannen. In deze barcode zit een link verwerkt. Wanneer je de barcode scant, wordt je direct doorgestuurd naar de pagina van de desbetreffende link. Erg makkelijk en snel gedaan dus! Vandaar ook de afkorting QR. Deze staat namelijk voor Quick Response, oftewel Snelle Reactie.

QR-codes zijn dus niet alleen erg gemakkelijk in gebruik, maar brengen ook een aantal andere voordelen met zich mee:

  • Door het afbeelden van een QR-code op bijvoorbeeld een tijdschrift kun je gemakkelijk de overstap van analoog naar digitaal maken. Door deze code te scannen wordt er in één eenvoudige stap overgegaan op mobiele marketing.
  • Ook is het een krachtig en effectief communicatiemiddel. Doordat de QR-code inmiddels wereldwijd bekent is, weet iedereen wat je ermee kunt en hoe je het gebruikt wanneer je er een tegenkomt.
  • Als laatste is het natuurlijk ook een voordeel dat geprinte media meetbaar wordt. Voorheen kon men nergens achterhalen hoeveel mensen bijvoorbeeld de reclame op een bushokje lazen. Door het toevoegen van een QR-code kan men achterhalen hoeveel mensen de pagina bezocht hebben en vanaf welke locatie. Hierdoor weet men nu dus wanneer een reclame opgevallen en hoogstwaarschijnlijk gelezen is.

Door al deze voordelen ben ik van mening dat je een QR-code een krachtig marketinginstrument kan noemen.

Het gebruik van een QR-code

Doordat de QR-code zo populair geworden is zijn er natuurlijk een aantal dingen veranderd. Zo hoef je geen aparte app meer te downloaden voor het gebruik van QR-codes. Een QR-code is tegenwoordig gewoon te scannen via de camera functie van je smartphone. Zo wordt het gebruik van deze nieuwe gadget nog toegankelijker voor iedereen.

En nu vragen veel mensen zich af: ‘Zijn deze eenvoudig scanbare codes dan niet gevaarlijk?’ Het antwoord daarop is verschillend. Een QR-code op zichzelf is niet gevaarlijk, maar het gaat om de manier hoe het gebruik wordt. Vooral het stukje ‘Quick’ kan wel wat problemen met zich meebrengen. Ook oplichters weten namelijk vort hoe ze het best gebruik kunnen maken van een QR-code. Vaak worden er betaalverzoeken gemaakt via een QR-code en wordt er vervolgens gevraagd om wat geld over te maken voor bijvoorbeeld een goed doel. Wanneer je deze code scant, krijgen de oplichters toegang tot jouw gehele bankrekening. Trap hier daarom ook nooit in!

Om even alles samen te vatten. Een QR-code is dus een eenvoudige en vooral snelle manier van marketingcommunicatie. Naast dat het een hoop voordelen met zich meebrengt, komen er helaas ook een aantal nadelen bij kijken. Je hebt vast wel ooit van het statement ‘gemak en veiligheid staan tegenover elkaar’ gehoord. Dit is ook het geval bij QR-codes…

Kom je lunchen?

Wat is juist voor jou? Dat maken we graag behapbaar! Daarom nodigen we je uit voor een lunchsessie. Met een (worsten)broodje in de hand bespreken we jouw doelen. En heb je alleen honger naar resultaat? Dan spreken we ‘gewoon’ af.

Afspraak maken! 🥐