QR-codes zijn een tijdje héél hip geweest sinds ze gemeengoed werden, waarna ze jarenlang door menig marketeer werden verketterd. Jarenlang was niets zo cliché of nutteloos als een QR-code. Maar door de ontwikkeling van technologie hebben QR-codes een nieuwe opmars gemaakt de laatste jaren. Zeker sinds je geen apps meer nodig hebt om QR-codes te scannen zijn QR-codes opnieuw een interessant marketinginstrument. Alles over de herkomst van QR-codes en welke voor- en nadelen ze met zich meebrengen lees je hier.
Het ontstaan van QR-codes
QR-codes werden in 1994 uitgevonden door een Japanse autofabrikant genaamd Denso Wave. Het idee was om snel en gemakkelijk informatie op te slaan die gemakkelijk toegankelijk was met behulp van een mobiel apparaat. De QR-code werd snel populair in Japan en verspreidde zich daarna snel over de rest van de wereld.
Nu, meer dan 25 jaar later, is de QR-code nog steeds een populair middel voor marketeers om klanten te bereiken. Hieronder bespreek ik enkele voor- en nadelen van QR-codes en hoe ze momenteel worden gebruikt in de praktijk anno 2023.
Voordelen van QR-codes:
- Snelheid en gemak: klanten kunnen snel informatie krijgen door simpelweg hun mobiele apparaat te richten op een QR-code.
- Meetbaarheid: marketeers kunnen de effectiviteit van hun QR-code campagne bijhouden door bijvoorbeeld het aantal scans te tellen.
- Innovatief: klanten zijn vaak nieuwsgierig naar QR-codes en zijn geneigd om ze te scannen om te zien wat er gebeurt.
- Flexibiliteit: QR-codes kunnen worden gebruikt op verschillende soorten materialen, zoals posters, tijdschriften en verpakkingen.
Nadelen van QR-codes:
- Technologie afhankelijk: klanten moeten een mobiel apparaat hebben dat QR-codes kan scannen om de code te kunnen gebruiken.
- Privacy overwegingen: QR-codes kunnen leiden tot privacyproblemen als klanten niet weten wat er met hun informatie wordt gedaan.
- Slechte locatie keuze: als een QR-code op een slechte locatie wordt geplaatst, kan het zijn dat niemand de moeite neemt om de code te scannen.
QR-codes in de praktijk anno 2023
QR-codes worden momenteel veel gebruikt in de detailhandel, vooral in combinatie met kortingsbonnen of loyaliteitsprogramma’s. Ze worden ook veel gebruikt in advertenties en op productverpakkingen om klanten te informeren over bijvoorbeeld de voedingswaarde of allergenen van het product.
Een opkomend gebruik van QR-codes is in de horeca. Door een QR-code op de tafel te plaatsen, kunnen klanten snel en gemakkelijk de menukaart bekijken en hun bestelling plaatsen zonder de hulp van een ober. Dit was vooral handig in de tijd waarin afstand houden belangrijk was (en toen we QR-codes ook voor andere redenen móesten gebruiken), maar veel restaurants hebben QR-codes blijvend geïntegreerd in hun werkwijze, zoals bijvoorbeeld onze klant Quisine.
Kortom, QR-codes hebben zowel voor- als nadelen, maar kunnen een waardevol hulpmiddel zijn voor marketeers om klanten te bereiken. Het gebruik van QR-codes blijft zich ontwikkelen en ik kijk uit naar wat de toekomst brengt!