Waar ben je naar op zoek?

16.03.2015
7 minuten
Wij zijn Juist

Wat voor online afrekenmodellen zijn er?

Juist Redactieteam

In de online marketingwereld komen veel verschillende afrekenmodellen én afkortingen voorbij. Reden genoeg om deze eens onder de loep te nemen. En per model uit te leggen. Ieder model komt zowel met voor- als nadelen. Om je een zo compleet mogelijk beeld te geven volgt hieronder een overzichtje.

CPA: Cost per Acquisition

Dit zijn de kosten die gemaakt worden – zoals je al kan afleiden – per acquisitie. De verkoop vindt hierbij níet plaats bij de eigen site, maar op de site van de adverteerder.

CPC: Cost per Click

Dit online afrekenmodel is gebaseerd op het feit dat je voor iedere klik moet betalen. De gemiddelde CPC is uiteindelijk dan ook de gemiddelde prijs die je voor een klik betaald hebt. Uiteindelijk is het doel dus om interesse op te wekken, dat wordt bevestigd met een klik.

CPD: Cost per Download

Dit online afrekenmodel is met name terug te vinden bij mobile marketing. Denk bijvoorbeeld aan een app waarbij per download afgerekend wordt.

CPE: Cost per Engagement

Hierbij wordt betaald per ‘engagement’, ook wel betrokkenheid. De vormen van betrokkenheid kunnen variëren tussen reacties, retweets, likes en reacties. Ook advertenties voor consumenten waar een paar seconde overheen gaat kan als betrokkenheid worden gezien.

CPI: Cost per Install

Ook dit online afrekenmodel is met name terug te vinden binnen mobile marketing. Naast mobile apps kan dit ook om pc-software gaan dat gedownload wordt.

CPL: Cost per Lead

Een lead is ook wel te omschrijven als ‘verkoopkans’. Dat wordt vaak natuurlijk voorafgegaan door de nodige (online) marketinginspanningen. De kosten hiervan worden dan ook weergeven in CPL, waarin de behoefte om iets te kopen van een potentiële klant is vastgesteld.

CPM: Cost per Mille

Dit zijn de kosten per 1.000 vertoningen. Het afrekenmodel wordt met name gebruikt bij banneradvertenties dat gericht is op ‘awareness’, ook wel de bekendheid.

eCPM: Effective Cost per Mille

Dit zijn ook wel de effectieve kosten per 1.000 vertoningen. Hoe bereken je de eCPM? Totale inkomsten / totaal aantal vertoningen x 1.000 = eCPM. Door dit model kan je de verschillende CPM campagnes vergelijken en onderlinge resultaten tegen elkaar afzetten.

CPO: Cost per Order

Dit zijn de kosten per bestelling. Termen als CPO, CPA en CPS worden vaak door elkaar gebruikt in de praktijk.

CPS: Cost per Sale

Dit zijn de verkoopkosten per transactie, die plaatsvindt op de eigen website.

CPV: Cost per View

Dit zijn de kosten per aantal weergaven. Een methode die met name bij video advertenties veel gebruikt wordt.

CPX: Cost per Action

Een actie is in dit geval erg verschillend. Denk aan een betaling, like, reactie, deelactie óf een klik.

Fixed Fee

Hier betaal je een vast bedrag voor een vaste periode.

Time on site

Bij advertorials is de time on site veel gezien. De adverteerder betaald dan alleen als de consument voor een bepaalde tijd op de advertorial (of site) is geweest. En als deze genoeg tijd heeft genomen om de boodschap te lezen.

Kom je lunchen?

Wat is juist voor jou? Dat maken we graag behapbaar! Daarom nodigen we je uit voor een lunchsessie. Met een (worsten)broodje in de hand bespreken we jouw doelen. En heb je alleen honger naar resultaat? Dan spreken we ‘gewoon’ af.

Afspraak maken! 🥐