Waar ben je naar op zoek?

23.04.2012
7 minuten
Wij zijn Juist

Nieuwe media in het retaillandschap: theorie en voorbeelden

Juist Redactieteam

Het is een bekend probleem van veel (traditionele) retailers: de integratie van nieuwe media in hun bedrijf. Wij zien ook vaak dat niet iedereen het vermogen heeft om te vernieuwen. En dus aan te blijven passen aan de continu veranderende omgeving van het medialandschap. Zo komen hier tegenwoordig al offline, online en mobiele middelen bij kijken om een goede winkelervaring te bieden. Alles om uiteindelijk een retailbrand te positioneren om toekomstbestendig te zijn. Wat leer je tijdens deze blog? Stukje theorie, dat natuurlijk gekoppeld wordt aan eigen praktijkvoorbeelden.

Omnichannel media

We hebben het al kort benoemd. Tegenwoordig is het mogelijk om zowel offline, online als mobiel te communiceren. Een combinatie tussen deze middelen kan leiden tot een goede ervaring. Om een omnichannel aanpak te bieden aan je retailonderneming, maken wij gebruik van vijf belangrijke dimensies. Allereerst branding. Dit gaat om het gevoel of ervaring van de klanten. Ga na wat de consumenten vinden over wie én wat je bent. De positionering gaat over – zoals de naam al verraad – de positie in markt. Ga na op wat voor punten je onderneming onderscheidend is én hoe je een merkvoorkeur ontwikkelt. Vervolgens is de ervaring (op z’n Engels: experience) belangrijk om na te gaan hoe een juiste beleving waarde toe kan voegen. De communicatie zorgt er volgens voor dat je de juiste boodschap communiceert. Waar, wanneer en hoe dit is hangt af van je doelgroep. Tot slot geeft de conversatie aan hoe eenvoudig het is om in contact te treden met je onderneming.

De drie benoemden werelden – offline, online en mobiel – waarin je klanten kan bereiken hebben allemaal andere middelen die ingezet kunnen worden. Wij hebben d’r een aantal voor je op een rijtje gezet.

Offline middelen

Bij offline middelen hoeft niet per se aan ‘standaard’ reclameposters gedacht te worden. Zo vinden ook in de winkel verschillende gebeurtenissen plaats die kunnen helpen om je onderneming te promoten. Denk aan de aankleding van de winkel of de houding van het personeel. Verder maken veel retailers gebruik van database marketing, om vervolgens hun advertenties hierop aan de passen. Met name lokaal wordt ook veel gebruik gemaakt van sponsoring van bijvoorbeeld de lokale sportclub. Gratis publiciteit kan ontstaan door de inzet van één of meerdere middelen. En zo zijn er nog een tal van mogelijkheden die wij gelukkig niet allemaal op een rijtje kunnen én hoeven zetten.

Online middelen

Tegenwoordig misschien wel online middel nummer één: de website. Tóch zijn ook andere online middelen van belang om überhaupt verkeer naar de site te leiden. Denk eens aan zoekmachinemarketing om nieuwe klanten aan te trekken. E-mailmarketing om bestaande of potentiële klanten te bedienen. Sociale media om in contact te blijven met betrokkenen. En zo zijn er nog een tal van online mogelijkheden die benut kunnen worden. Daarom hier een kleine opsomming: display marketing, affiliate marketing, vergelijkingssites, online pr, videomarketing, sponsoring én virale marketing. Ook is het zo dat deze online middelen niet in beton gegoten zijn. Ze kunnen dan ook gemakkelijk in elkaar overvloeien of overlappen.

Mobiele middelen

Tegenwoordig worden de meeste websites al ‘mobile-first’ gebouwd. Een app is niet meer weg te denken uit het dagelijkse leven. En ook location based marketing neemt steeds meer toe. Verder kunnen couponing, SMS of QR-codes nog toegepast worden om optimaal gebruik te maken van mobiele middelen.

Het medialandschap anno 2012

Waar wij hierboven een splitsing hebben gemaakt tussen verschillende middelen, is het goed om bewust te zijn dat deze allemaal in één landschap plaatsvinden. Anno 2012 zijn de benoemde middelen in te delen in zowel paid, owned als earned media. Het is belangrijk om het gebruik van de verschillende middelen af te stemmen in een middelenmix. Ook het budget moet hierbij bewaakt worden. Door de komst van nieuwe digitale media (zoals sociale media) is het effect van earned media enorm toegenomen. Zo heeft de consument namelijk een podium waar zij hun stem kunnen laten horen. Ook merken wij dat de overlap tussen de verschillende vormen duidelijker zichtbaar wordt.

Over het algemeen kan gesteld worden dat er een ontwikkeling plaatsvindt. En wel een die leidt tot ‘evolved’ content. Dit wordt bereikt als de verschillende mediavormen – owned, paid en earned – samenkomen. In principe kan je alle mediasoorten verdienen. De basis is altijd dat het medium interessant en relevant moet zijn. Zo moet een Facebook advertentie of een blog op een website altijd waardevol, zichtbaar en geloofwaardig zijn. Niet voor niets dat deze elementen elkaar ook nog eens versterken.

Investeringen in het medialandschap hoeven dus niet per se gefocust te zijn op het kopen van content. Ons idee: focus meer op het creëeren en verspreiden van zowel relevante als interessante content. Hierdoor kan je een merk verbinden. Wat op z’n beurt weer zorgt voor dat je nóg relevanter én interessanter wordt. Klinkt goed, toch?

Overbrugging: van theorie naar praktijk

De theorie in een notendop: een goeie aanpak van offline, online en mobiele middelen mét een gedachte van owned, paid en earned media zijn dé voorwaarden voor een toekomstbestendige retailer. Dit alleen wil (helaas) níet zeggen dat je hoe dan ook een succesvolle toekomst tegemoet gaat. Integendeel. Alles valt of staat met waarom, wat en hoe je dingen aanpakt. Mogelijke doelstellingen die je kan hebben zijn het verhogen van de loyaliteit, omzet, (merk)bekendheid óf service. Omdat er dus ook geen één oplossing toegepast kan worden voor ieder bedrijf, voeden wij je met een stukje inspiratie. 10x een case die wij bij onze klanten hebben toegepast.

1. Optimaliseer je vindbaarheid: ga voor Google Places

Maak een pagina aan, richt ‘m in en zorg voor overzichtelijke info. Combineer dit met échte beoordelingen van klanten met als doel om beter vindbaar te zijn voor relevante zoekwoorden. Zowel op lokaal als regionaal niveau. Online en mobiele middelen kunnen gecombineerd worden met owned en earned media.

2. Beloon loyale klanten: geef ze een e-book met recepten

Laat je loyale klanten sparen voor een e-book met nóóit eerder uitgebrachte recepten. Doel is om loyale klanten te belonen en in te zetten als ambassadeurs. Kan zowel als online als offline middel ingezet worden. En gepromoot via owned, earned en paid media.

3. Smartphone in de winkel: gebruik ‘m positief

Gebruik QR-codes bij producten met bijvoorbeeld een link naar een video over ’t product. Of verzorg een handige handleiding met tips met inschrijving voor de nieuwsbrief. Het doel is om aan te tonen dat je transparant bent, waardoor je de smartphones op verschillende manieren in kan zetten. De focus op het product i.c.m. kwaliteit en advies in plaats van de prijs kan worden ingezet als offline en mobiel middel. Bestaande uit owned media.

4. Benut de ervaring en ’t netwerk: beloon de thuiskoks

Uit ervaring blijkt dat enthousiaste restaurantbezoekers fervente (thuis)koks zijn. Oftewel: genoeg kennis én ideeën waar de échte chef-kok z’n spreekwoordelijke vruchten van kan plukken. Thuiskoks dienen een recept in die kans maakt om op de menukaart te komen staan. Doel: interessante recepten via co-creatie verzamelen, loyaliteit winnen, beleving creëeren én de winnaar stimuleren om het recept te delen en een aantal vrienden uit te nodigen. Gebruik van online en offline middelen, met gebruik van zowel owned, earned als paid media.

5. Vervang de traditionele klantenkaart: check in met je smartphone

Geef klanten van een modezaak de mogelijkheid om een fysieke klantenkaart in te wisselen voor hun smartphone. Verdien korting door 10x in te checken via een platform als FourSquare of Facebook. Doel is om aan te tonen dat je klanten belangrijk zijn. Ook als ze een keer niets kopen. Een bezoek heef natuurlijk waarde, zéker als dit voorbij komt bij de vrienden van klanten.

6. Ga de interactie aan op Facebook: creëer een relevante beleving

Een sportwinkel zoekt interactie met Facebook vrienden door hen te laten stemmen op bijvoorbeeld de (aller)mooiste voetbalgoal van het weekend. Regelmatig contact met de doelgroep zorgt ervoor dat ze regelmatig in beeld komen bij de vrienden van vrienden. Doel is dan ook om de naamsbekendheid te verhogen. Het makkelijkst toepasbaar als online middel. Maakt gebruik van zowel owned als earned media.

7. Zet bricks & clicks in: ga voor click & collect

Een specialistische retailer zet een webwinkel in als verlengstuk voor z’n diensten. Zo kunnen klanten inschrijven op nieuwe producten en wordt dit op een afgesproken tijd klaargelegd in een dichtstbijzijnde winkel. Het doel is om bekendheid te generen voor een webwinkel. En de focus ligt op een uitstekende service. Toepasbaar met online en offline middelen. Ondersteund door owned media.

8. Genietmomentjes: deel ze op het terras

Door een slogan van een horecazaak kunnen de klanten de 1e consumptie ‘verdienen’ door een foto te delen dat je op het terras zit. Het doel is om vrienden via Facebook, Twitter of andere sociale media een bericht te delen dat je bij hen aan het genieten bent. Een juiste boodschap wordt gecombineerd met een authentieke ervaring, waardoor je klanten ambassadeurs worden. En natuurlijk wegen die kosten van de eerste consumptie niet op tegen het bereik binnen het ‘vertrouwde netwerk’ van je klant. Zowel offline als online toepasbaar. En maakt gebruik van zowel owned als earned media.

9. Bedank je klanten voor ’n aankoop: geef ze éxtra aandacht

Een webshop voor professionele make-up artikelen verstuurt bij iedere aankoop een persoonlijk – en handgeschreven – boodschap met persoonlijke make-up tips. Doel is om extra positieve ervaringen ná aankoop te creëeren. Met het oog om klanten te converteren naar Facebook fans. Toepasbaar in de online en offline wereld, gebruik makend van owned en earned media.

10. Matchen vraag & aanbod in real-life

Aanbieders in de automotive sector worden objecten in de occassion-straat gevormd tot QR-codes. Toegevoegd aan een poster met specificaties die bij een voertuig horen. Codes zijn in te scannen met een in te voeren e-mailadres om alle voertuig gegevens rechtsreeks te mailen in een opgemaakte pdf. Doel is om e-mailadressen te verzamelen. Toepasbaar via online en offline middelen. Gericht op owned media.

Conclusie: retailers ga aan de bak

Ga dus na over één boodschap die je via verschillende middelen kan uitdragen. Leg de huidige middelenmix naast de genoemde middelen en mediavormen. En kijk in hoeverre deze up-to-date is. Experimenteer vervolgens met vormen vanieuwe media door met medewerkers, klanten en specialisten van ‘binnen’ en ‘buiten’ naar alle mogelijkheden te kijken. Tot slot: ben bewust dat wat je niet meet, je ook niet kan beheren.

Hulp nodig bij het toepassen van nieuwe media binnen je retailonderneming? Neem dan contact met ons op.

Kom je lunchen?

Wat is juist voor jou? Dat maken we graag behapbaar! Daarom nodigen we je uit voor een lunchsessie. Met een (worsten)broodje in de hand bespreken we jouw doelen. En heb je alleen honger naar resultaat? Dan spreken we ‘gewoon’ af.

Afspraak maken! 🥐