Waar ben je naar op zoek?

15.01.2015
7 minuten
Wij zijn Juist

3 tips voor het schrijven van een effectieve webtekst

Juist Redactieteam

Een webtekst schrijven klinkt heel gemakkelijk. Toch zijn er verschillende aspecten die de effectiviteit van jouw webtekst omhoog kunnen halen. Uit een onderzoek van Nielson Norman Group is gebleken dat ongeveer 80% van de mensen een webtekst scant. Hiermee wordt bedoeld dat men opzoek gaat naar specifieke woorden en de tekst dus niet woord voor woord leest. Hoe zorg je ervoor dat jouw lezers wel je webteksten woord voor woord lezen? In deze blog lees je 3 tips voor het schrijven van een effectieve webtekst.

1. Val met de deur in huis

Het is belangrijk dat je lezers meteen geboeid zijn in je verhaal. Je zult daarom ook je webtekst krachtig moeten beginnen. Zorg ervoor dat je vanaf het eerste moment de aandacht van je lezer trekt. Zo zullen je bezoekers langer op je pagina blijven. Een internetlezer heeft geen zin om een hele lap tekst te lezen voordat hij/zij achter het antwoord komt waar naar werd gezocht. Treed daarom ook niet teveel in detail.

Een veel gemaakte fout is om te beginnen met ‘Welkom op onze site’. Natuurlijk is het hartstikke aardig om je bezoeker op elke pagina te verwelkomen, maar dat is niet waar men voor komt. Het enige wat ze willen weten, is of je hun vraag kan beantwoorden. Wanneer je lezer in de eerste paar regels geen nuttige informatie vind, zal de pagina meteen worden weg geklikt en is je kans vergaan.

2. Het oog wil ook wat

De opmaak van je tekst kan er voor zorgen dat je lezer de pagina weg klikt. Je zult daarom ook hiermee rekening moeten houden. Zorg ervoor dat je niet een lange lap tekst achter elkaar schrijft, want dit zal mensen afschrikken. Het is veel slimmer op je tekst op te delen en onder te verdelen in koppen. Door kopteksten te gebruiken wordt je tekst niet alleen veel overzichtelijker, maar kunnen lezers ook meteen zien of hetgeen wat ze zoeken er tussen staat. Ook dit vergroot de kans dat een ‘scannende’ lezer toch begint met de gehele webtekst lezen.

Naast dat de opmaak van je tekst belangrijk is, kun je door de juiste afbeeldingen/video’s ook de aandacht van je lezer trekken. Let er hierbij wel op dat je ook de afbeeldingen/video’s richt op je gekozen doelgroep. Daarnaast moeten de afbeeldingen/video’s van een goede kwaliteit zijn, zodat de lezer er in ieder geval wat mee kan.

De bronafbeelding bekijken

3. Houd rekening met de internetlezer

In de bovenstaande tekst heb ik verteld dat de meeste internetlezers scanners zijn. Wanneer je eenmaal de interesse van deze lezer hebt, zul je deze natuurlijk ook moeten behouden. Een van de belangrijkste dingen hierbij is dat je het de lezer zo gemakkelijk mogelijk moet maken. Om hiervoor te zorgen kun je buttons op een strategische manier verdelen over de pagina. Zo zal de lezer niet ver hoeven te zoeken wanneer hij/zij bijvoorbeeld contact wilt opnemen. Wanneer je gebruik maakt van deze buttons is het belangrijk dat je de buttons zo pakkend mogelijk maakt. Probeer je lezer te prikkelen, zodat deze uiteindelijk over zal gaan op actie.

Voor meer blogs over het maken van de perfecte webtekst kun je onze site bekijken. Heb je nog vragen over dit onderwerp? Dan kun je natuurlijk altijd contact met ons opnemen via de site.

Kom je lunchen?

Wat is juist voor jou? Dat maken we graag behapbaar! Daarom nodigen we je uit voor een lunchsessie. Met een (worsten)broodje in de hand bespreken we jouw doelen. En heb je alleen honger naar resultaat? Dan spreken we ‘gewoon’ af.

Afspraak maken! 🥐