Waar ben je naar op zoek?

08.01.2015
7 minuten
Marketing

10 tips voor Google Analytics

Juist Redactieteam

Wie werkt er tegenwoordig níet met Google Analytics? Het is dan ook ideaal om data te rapporteren en KPI’s (Key Performance Indicators) te meten. Wel bestaat er een (groot) verschil tussen het meten van data én het meten van zuivere data. Het is dan ook belangrijk om geen fouten te maken met het instellen van Google Analytics. Daarom hebben wij 10 tips voor Google Analytics op een rijtje gezet.

Tip 1: Maak een eigen account aan

Een goed begin, is het halve werk. Vanuit dit principe moet je dan ook een eigen account aanmaken, en géén account koppelen aan dat van een bureau (of ieder ander account). Uiteindelijk heb je namelijk ook een eigen account nodig om dit te koppelen aan de verschillende producten die Google aanbiedt. Denk hierbij aan Google Search Console, Google Ads en Google AdSense. De profielen zijn niet overdraagbaar, zo kan je alleen de gebruiksrechten overdragen.

Tip 2: Filter je (eigen) verkeer

De juiste statistieken worden niet gemeten, voordat je de juiste filters hebt toegepast. Eén van de belangrijkste filters is het IP-adres (te achterhalen via: watismijnip.nl). Filter dan ook de locaties waarop de site veel bezocht wordt. Denk hierbij aan de locatie van het bedrijf zelf en/of dat van het bureau dat de site gemaakt heeft of onderhoudt. Dit kan eenvoudig via: beheerder > alle filters > nieuwe filter toevoegen.

Tip 3: Bepaal de doelstellingen

Meten is weten. Maar, als je geen concrete doelstellingen hebt, dan heeft het ook geen zin om aan de slag te gaan met de verzamelde data vanuit Google Analytics. Pas als de doelstellingen helder geformuleerd zijn kan de voortgang gemeten worden. Verder zijn ook in Google Analytics de doelen geconfigureerd die apart gemeten kunnen worden. Zoals de zogeheten ‘conversiepagina’s’ voor bestellingen, aanmeldingen en inschrijvingen. Ook met het meten en rapporteren moet rekening gehouden worden met de ingestelde doelen. Als e-commerce namelijk opgenomen is in de website, kan het zo zijn dat een bestelling anders twee keer wordt getoond. In hippe marketingtaal: een ‘dubbele conversie’. Dat wil je dus voorkomen.

Tip 4: Reken af met gemiddeldes

Ofja, helemaal afrekenen hoeft niet. Maar het is wél enorm van belang dat de gemiddelde cijfers in perspectief geplaatst worden. Een bouncepercentage zegt dan ook niets tot het in relatie is gebracht met een ander gemiddelde, óf als er meer achtergrondinfo van beschikbaar is. Kijk altijd dieper door meerdere statistieken te bestuderen en hier meerdere scenario’s bij te bedenken. Vanuit deze inzichten kan je vervolgens verbeteringen doorvoeren, en dus niet alleen vanuit de gemiddelde cijfers.

Tip 5: Vermijd een rapportage met alleen KPI’s

Een KPI zegt namelijk niets zonder de doelstelling duidelijk te hebben. En deze te vergelijken met een eerdere periode of een trend die opvalt. Verdwaal dus ook niet in rapporten met allerlei KPI’s waarvan de relevantie niet duidelijk is. Maak juist kleinere segmenten met perspectief en analyseer daar het gedrag van.

Tip 6: Koppel Google Ads

Zorg dat Google Analytics en Google Ads gekoppeld zijn. Hiermee kan je namelijk kosten en data uitwisselen. Zorg ervoor dat Google Ads toegang heeft tot het Google Analytics account of profiel. Ga in het menu naar ‘beheerder’ en klik volgers op ‘Ads Links’ om deze koppeling te maken.

Tip 7: Registreer je e-mailverkeer

Veel bezoekers op je site zullen komen van mailings. Daarom is het ook belangrijk dat dit als aparte verkeersbron gemeten wordt. Anders wordt het vaak als direct verkeer beschouwd wat op zijn beurt weer leidt tot vertekende beelden. Geef zogeheten UTM-tags mee aan een bron, medium en/of campagne. Zo kan je herleiden waar het verkeer precies vandaan komt.

Tip 8: Bestudeer de zoekopdrachten op de site

Op heel veel sites kan je een ‘zoekfunctie’ gebruiken. De zoekwoorden die hierin getypt worden zijn in Google Analytics terug te vinden, wat weer inzicht geeft in over het gedrag van je bezoekers. Als je weet wat de queryparameter is van een zoekopdracht kan je dit instellen. Vaak is dit iets als: https://juist.nl/?s=zoekopdracht

Tip 9: Maak gebruik van annotaties

In Google Analytics is het belangrijk om zo nu en dan wijzigingen aan te brengen. Helaas ben je dit over een aantal weken of maanden (waarschijnlijk) weer vergeten. Maak daarom gebruik van annotaties. Dit zijn korte notities die je op dagniveau kan invoeren en delen met gebruikers van een ander profiel. Hiermee houd je inzicht in alle gegevens en worden deze in het juiste perspectief geplaatst.

Tip 10: Plaats een privacybeleid op je site

Trappen we hier een open deur in? Dat zou je zeggen. Maar toch zien wij nog vaak dat niet iedere site de wettelijk verplichte melding over het gebruik van Google Analytics plaatst. Sommigen nemen ‘m op in het cookiebeleid. Of je kan hem natuurlijk altijd vermelden zoals Google zelf heeft opgesteld:

Deze website maakt gebruik van Google Analytics, een webanalyse-service die wordt aangeboden door Google Inc. Google Analytics maakt gebruik van `cookies’ (tekstbestandjes die op uw computer worden geplaatst) om de website te helpen analyseren hoe gebruikers de site gebruiken. De door het cookie gegenereerde informatie over uw gebruik van de website (met inbegrip van uw IP-adres) wordt overgebracht naar en door Google opgeslagen op servers in de Verenigde Staten. Google gebruikt deze informatie om bij te houden hoe u de website gebruikt, rapporten over de website-activiteit op te stellen voor website-exploitanten en andere diensten aan te bieden met betrekking tot website-activiteit en internetgebruik. Google mag deze informatie aan derden verschaffen indien Google hiertoe wettelijk wordt verplicht, of voor zover deze derden de informatie namens Google verwerken. Google zal uw IP-adres niet combineren met andere gegevens waarover Google beschikt. U kunt het gebruik van cookies weigeren door in uw browser de daarvoor geëigende instellingen te kiezen. Wij wijzen u er echter op dat u in dat geval wellicht niet alle mogelijkheden van deze website kunt benutten. Door gebruik te maken van deze website geeft u toestemming voor het verwerken van de informatie door Google op de wijze en voor de doeleinden zoals hiervoor omschreven.”

Kom je lunchen?

Wat is juist voor jou? Dat maken we graag behapbaar! Daarom nodigen we je uit voor een lunchsessie. Met een (worsten)broodje in de hand bespreken we jouw doelen. En heb je alleen honger naar resultaat? Dan spreken we ‘gewoon’ af.

Afspraak maken! 🥐